Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Langzaam druppelen de groepsleden binnen in hun kantoor, gevestigd in het Utrechtse Kytopia. Allen hadden vandaag hun eigen bezigheiden en het interview blijkt dan ook een mooie gelegenheid om, onder het genot van een magnetronmaaltijd, de dag door te nemen. Michiel Thomassen (DJ Mike Mago) werkte aan een remix. "Hij was bijna af, maar toen ging alles mis." Zijn vrienden lachen als hij in geuren en kleuren vertelt hoe hij op een verkeerd knopje drukte, waardoor "alles ineens scheef stond."
BMKLTSCH RCRDS
Boemklatsch reist deze zomer niet altijd alleen. BMKLTSCH RCRDS, het label van de groep, mocht op het Servische Exit het Suba Stage programmeren. En dus stapten naast de groep zelf ook Baskerville, RipTide, TWR72, NT89, Pretty Young Trouble en Bart B More in het vliegtuig. Labelbaas Michiel vertelt, voorafgaand aan het festival: "BKMLTSCH RCRDS bestaat nu goed en wel twee jaar. Sinds de breuk met het management besloten we er echt een label van te maken, waar andere artiesten net zo veel aandacht krijgen als Boemklatsch. We willen ons met het label ook op de rest van Europa gaan richten. Toen we in contact kwamen met de organisatie van Exit boden we dus graag aan een heel podium te programmeren. Dat vonden ze een tof idee. Elke act krijgt een uur, waarbij de Equalizer-lichtshow voor elke act beschikbaar is. Dat wordt wel improviseren, want we willen het onze vj Mark niet aandoen om de hele avond op het podium te moeten blijven staan!"
Dan is Dharmen Nokhai (MC Atactic) aan de beurt. Hij werkte in Amsterdam samen met Sjam Sjamsoedin (DJ Sjammie the Money) aan een beat. "Daar heb je gelijk een primeur," meldt Sjam, "want het is voor eerst dat Dharmen ook muziek gaat maken voor Boemklatsch."
Ook Michiel Thomassen had een studiodag, maar Mark Assies (VJ Ramkraak) moest gewoon werken: hij is parttime industrieel ontwerper. Alle groepsleden, op Sjam en Michiel na, hebben naast Boemklatsch gewoon een baan. Manager Michel bracht dus zijn dag door bij Hyves en Cas Boland (DJ Illvester) beleefde als marketingmanager bij poppodium Tivoli "een saaie dag met veel vergaderingen."
De mannen van Boemklatsch zijn een van de eersten die Kytemans muziekvrijstaat Kytopia als uitvalsbasis aangrijpen. Inmiddels wordt elk hoekje van het complex aan de Zeedijk gebruikt. "Het verbaast me dat nog niemand echt last van elkaar heeft", zegt Michiel. "Alleen als Simon (Akkermans, IH) hieronder aan het repeteren is en wij hebben een kantoordag, dan is dat wel eens vervelend. Mijn eigen studio zit dan weer naast ontwerper Teo Skaffa, en mijn subwoofer staat precies tegen zijn muur aan. Maar hij is pas twee keer langsgekomen vanwege geluidsoverlast, haha."
Audiovisueel
Voordat Boemklatsch neerstrijkt in Kytopia kent de groep een bijzondere ontwikkeling. Na het succesvol organiseren van op hiphop gerichte huisfeestjes krijgt het gezelschap de gelegenheid om dansavonden te verzorgen in Utrechtse podia Ekko en Tivoli. Een erg succesvolle dj-set op Lowlands 2007 betekent een keerpunt; vanaf dan gaat de groep zich richten op het verzorgen van volledige danceshows, waarmee ze ook het buitenland bereiken. Het zestal raakt vermaard om zijn energieke sets, waarmee het menig dansvloer doet ontploffen. Het collectief verzorgt daarbij alles zelf, van visuals tot het management. Groepslid Michel valt daarbij wel onder een managementorganisatie, maar in 2011 besluiten hij en de rest van de groep daarmee te breken. De mannen grijpen de verandering aan om zich te beraden over hun koers en na te denken over een nieuwe uitdaging.
Het resultaat: Equalizer, een mixalbum en audiovisueel showconcept waar eigen werk en remixes naadloos overgaan in spannende juke-, UK bass- en technotracks. Met de keuze voor deze genres wijkt de groep af van de knallende electro waar ze haar reputatie mee bouwde. "Dat was niet een heel bewuste of strategische keuze", lichten de mannen toe. "Het is een natuurlijke ontwikkeling. Tussen ons zessen is onze smaak al heel gevarieerd en dancemuziek is van zichzelf ook een heel veranderlijk genre. Wij vinden het leuk om in genres te duiken die nog in de kinderschoenen staan."
Op het podium gaat het nieuwe geluid samen met een indrukwekkend visueel decor. VJ Mark ondersteunt de diepe beats met zestien grote, oplichtende zuilen die samen een op de muziek reagerende equalizer vormen.
Feestsfeer
Met de nieuwe muzikale koers verandert de rol van Boemklatsch als act die op het laatst van de avond iedereen nog even los laat gaan. "We breken inderdaad met de traditie die wij de afgelopen jaren hebben opgebouwd, dat is best spannend", beaamt Sjam. Michel: "We laten boekers nu weten dat ze ons niet per se weer aan het einde van de avond in moeten plannen."
Zijn de mannen niet bang om fans te verliezen die de electrosound van de afgelopen jaren als synoniem zien voor Boemklatsch? Cas: "Toen wij met electro begonnen vonden we dat gewoon vet om te doen, dat kreeg toen het label 'Boemklatschsound'. Maar wat we nu doen valt daar net zo goed onder. Door het roer weer om te gooien maak je het jezelf natuurlijk wel moeilijker, maar we hopen dat de mensen met ons meegroeien. Dharmen: "Het is ook leuk om mensen te verrassen en ze een muziekstijl te laten horen waarvan ze nog niet wisten dat ze het vet vonden."
De eerste Equalizer-shows lijken de mannen gelijk te geven. Cas: "We draaiden in België tussen knallers als Don Diablo en Dr. Lektroluv, en toch lukte de show." Dharmen: "Het gaat nu meer om doorzetten.Het laatste half uur van de vijf kwartier gaat iedereen vervolgens juist nog meer uit zijn dak dan als je continu rechtlijnig zit te blazen. "En we eindigen wel gewoon in een feestsfeer", stelt Michiel gerust.
Aloe Blacc
Tijdens het ontwikkelen van Equalizer ontstaat een bijzondere samenwerking: op 'All the Time' zingt soulzanger Aloe Blacc, bekend van hit 'I Need a Dollar'. "Wij vroegen hem daarvóór al", licht Michiel toe. "We hadden een zanger nodig voor een nummer en toen ik hem benaderde was hij heel enthousiast en wilde hij graag meewerken." Als Sjam later de - dan inmiddels beroemd geworden - zanger tegenkomt in de kleedkamer van Tivoli blijkt hij minder toeschietelijk. Tot hilariteit van zijn vrienden vertelt Sjam: "Hij was een broodje aan het smeren. Ik stelde me voor als producer van 'All the Time'. Maar hij reageerde nauwelijks, keek niet eens op of om, haha."
Nederlandse danceacts als Afrojack zijn tegenwoordig erg gewild bij bekende Amerikaanse r&b-artiesten. Ambieert Boemklatsch ook zulke samenwerkingen? Sjam: "Mocht dat op ons pad komen dan zullen we dat niet uitsluiten, maar we zijn er nu niet bewust mee bezig. Het hangt er erg van af wie dat zou zijn. Maar tegen Rihanna zouden we niet zomaar nee zeggen. Dharmen: "Maar als er vervolgens een kutnummer uit komt, dan doen we het alsnog niet. Het gaat ons uiteindelijk gewoon om toffe muziek maken."
Voorlopig richt Boemklatsch zich op de Equalizer-shows. De zomer staat inmiddels volgeboekt. Ook bij grote festivals, zoals het Exitfestival in Servië, gaat het hele decor mee. "Het wordt nog een heel avontuur om alle spullen daar te krijgen. We hebben wel al geoefend met af- en opbouwen, gelukkig viel dat reuze mee."
Foto onder door Anna van der Kooij.
http://www.kindamuzik.net/interview/boemklatsch/boemklatsch-gaat-diep/23094/
Meer Boemklatsch op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/boemklatsch
Deel dit artikel: