Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Makkelijk was het niet, de geheimhouding van Intimacy tot slechts drie dagen voor de release. "Tegen wie ik allemaal moest liegen? God, tegen ongeveer iedereen", vertelt drummer Matt Tong. "Tegen mijn vrouw, mijn familie, vrienden, mijn beste vriend - van wie ik eigenlijk weet dat hij nooit iets doorvertelt - en zelfs tegen de producers van de plaat." Over een tijdje is Intimacy niet meer alleen een download, maar ligt ook de cd in de winkels, inclusief drie extra nummers. De drummer glundert: "Ach, ik wil de downloadversie niet afvallen, maar ik zal de fysieke release altijd spannender vinden."
Oorlog en liefde
Frontman Kele Okereke kwam afgelopen zomer nog in het nieuws, nadat Johnny Rotten hem op een festival 'racistisch mishandeld' zou hebben. Moet Rotten zich zorgen maken over het "War, war, war, I want to declare a war", waar albumopener 'Ares' mee begint? Tong schiet in de lach: "Volgens mij zijn we een agressieve band. We doen altijd wel alsof we aardige jongens zijn, maar dat liegen we", grapt hij. Vervolgens, op serieuze toon: "Nee, Kele heeft 'Ares' volgens mij meer geschreven vanuit het zelfverzekerde, onoverwinnelijke groepsgevoel. Maar ook over het vechten in een relatie, met iemand die heel dichtbij je staat."
Dat 'relaties' het thema van Intimacy is, heeft volgens diverse bronnen te maken met het feit dat de relatie van zanger Kele tijdens het schrijfproces op de klippen liep. "Ik weet niet of het echt een break up-record is", twijfelt Tong. "Maar ik praat niet graag over het privéleven van een ander", voegt de drummer daar gauw aan toe.
Gelukkig viel er ook wat te vieren tijdens de productie van het nieuwste album. Bassist Gordon Moakes werd vader van dochter Scarlett. Tong: "Tja, dat vind je dan niet terug op Intimacy. Misschien zijn het dan toch vooral de dingen die in Kele's wereld gebeuren, die je terughoort op de plaat."
Nooit méér electro
Muzikaal gezien domineert vooral de elektronica op Bloc Party's nieuwste. De fans kregen al enkele hints in oudere nummers als 'The Prayer' en 'Flux', maar op Intimacy is het helemaal raak. Drummer Tong moest af en toe zelfs zijn plek afstaan aan de drumcomputer. "Dat had ik me een paar jaar geleden niet kunnen voorstellen. Het experimenteren is goed, van spelen met dingen als een drumcomputer hebben we heel veel geleerd." Maar Bloc Party zal volgens Tong nooit méér electro klinken dan op Intimacy. "We zijn nu zo ver gegaan als mogelijk is. Nee, het is niet zo dat ik bang ben dat we de nummers niet meer live kunnen spelen,” legt hij uit, "maar op een gegeven moment loop je het risico dat je compleet datgene elimineert wat je als een band doet klinken. Alsof je een album maakt zonder dat het nodig is een instrument te bespelen."
Na een lange stilte vervolgt hij: "Weet je, wij kunnen compleet ons eigen ding doen, omdat plaatverkoop ons weinig interesseert. We zijn sowieso al groter dan we ooit gepland hadden. Dat sommige nummers grote hits worden is natuurlijk fantastisch, maar we zijn niet uit op het maken van een nieuwe 'Banquet' of 'Helicopter'." Dat pakt niet altijd goed uit. "Ja, bij A Weekend in the City verloren we een hoop fans, maar intussen boren we ook weer een nieuwe fanbase aan. Zo gaan die dingen."
Geen medium of well done
Behalve het evolueren naar een meer elektronische sound, wilde Bloc Party tegelijkertijd terug naar de rauwe basis. "Die gare drums op de ep-versie van 'She's Hearing Voices'? Ja, daar lijkt het inderdaad wel een beetje op. Al was dat een slecht opgenomen versie omdat we het met bij elkaar geraapte apparatuur deden, we konden ons toen niets beters veroorloven", blikt Tong terug. "Nu hadden we aan apparatuur alles wat we maar wilden. Met goede producers en een goede studio konden we dat rauwe geluid namaken. En ditmaal hadden we er controle over."
Geruchten
Op internet verscheen vlak na de release het gerucht dat het volgende album hun laatste zou zijn. In een interview met MTV Canada zei Kele Okereke dat de band een platencontract heeft getekend voor vier albums, waarbij ieder lid bij één album aan het roer mag staan. Debuut Silent Alarm was volgens Okereke Gordons album, A Weekend in the City die van gitarist Russel Lissack en Intimacy van Tong. Het laatste Bloc Party-album zou de frontman zelf voor zijn rekening nemen.
Tong fronst als hij het nieuws hoort. "A four record deal?" Hij denkt diep na, maar moet daarna hard lachen. "Oh, Kele is bullshitting someone. Als Intimacy echt 'mijn album' zou zijn, zou het klinken als seventies rock, Black Sabbath of zoiets."
"En nee, voor zover ik weet is Intimacy niet het laatste Bloc Party-album. Gordon, Russel, Kele en ik weten wel dat we nu rust nodig hebben. Of, nou ja," corrigeert de drummer snel, "misschien ligt er morgen alweer een nieuw album in de winkel. Met Bloc Party weet je het natuurlijk nooit."
http://www.kindamuzik.net/interview/bloc-party/bloc-party-goes-elektro-tot-hier-en-niet-verder/17640/
Meer Bloc Party op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/bloc-party
Deel dit artikel: