Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Ondanks hun reputatie voor grilligheid en onvoorspelbaarheid blijken de drie beestjes – Deakin, nummer vier, is met vakantie – zeer rustige gesprekspartners. Met redelijk doordeweekse ideeën: het internet is bijvoorbeeld niet 100% positief. Ze willen dat iedereen zich goed voelt. En ze maken hun muziek in de eerste plaats voor zichzelf; als anderen het ook tof vinden, dan is dat een bonus. Gelukkig voor hen is hun muziek ook écht zeer tof.
Is Strawberry Jam een zoet en vrolijk album?
Noah Lennox (Panda Bear): “De songs moesten klinken zoals de confituur die je op vliegtuigen krijgt er uitziet: futuristisch en scherp, maar tegelijkertijd lekker zoet. We hebben ze de laatste jaren natuurlijk zo vaak gespeeld, dat we het zelf ook niet goed meer weten. Ons perspectief is een beetje verwrongen en het is dus moeilijk om te zeggen wat voor album het precies is.”
Brian Weitz (Geologist): “Het was zeer plezierig om te maken, maar ook erg stressy. We wonen allemaal in een ander uiterste van Amerika en schrijven of repeteren gaat gepaard met veel heen en weer vliegen. De songs zijn snel geschreven, vlak voor we op tournee vertrokken, zodat we iets nieuws hadden om te spelen. Ze zijn natuurlijk geëvolueerd tijdens de optredens, maar voor ons blijft dat intense en ontheemde gevoel er aanplakken.”
In 2005 verklaarde Avey Tare dat hij vanuit zijn persoonlijke standpunt begon te schrijven. Is die evolutie verdergezet?
David Portner (Avey Tare): “Ik uit mijn gevoelens in een gedeelte van de teksten, maar plak ook uiteenlopende beelden samen. Het totaalpakket betekent voor mij persoonlijk altijd wel iets; het is niet zomaar wat onzin. Maar wij zijn ook niet het soort band dat gaat zingen over hoe het er allemaal precies aan toe gaat in de wereld. Ik heb het enkel over dingen die voor mij persoonlijk belangrijk zijn. In ‘Fireworks’ heb ik het bijvoorbeeld over mijn persoonlijke relatie, maar ook over hoe het voelt om slechtgeluimd op een podium te stappen en toch een mooie show te spelen. Of als je na een optreden een goed gevoel hebt, terwijl een ander groepslid het een rotslechte show vond. Dan voel je je plots ook slecht, maar je wil die ander toch opvrolijken.”
Spelen jullie dan veel slechte shows?
Portner: “Met de jaren begint dat beter te gaan. We hebben meer controle over waar we mee bezig zijn.”
Weitz: “Ook technisch gezien. De set-up van ons geluid is fel verbeterd. Vroeger gebeurde het dat iemand niet kon horen waar de rest mee bezig was en niet kon inpikken op veranderingen. Niet onbelangrijk, want we pauzeren niet tussen songs en moeten dus echt goed opletten wat de anderen aan het doen zijn.”
Toen een aantal mp3’s van Strawberry Jam op internet gelekt werden, zei Panda Bear dat ze beter allemaal online gezet werden. Domino Records vond het tegenovergestelde en dreigde met rechtszaken. Zijn jullie het ondertussen eens geworden?
Lennox: “Iedereen weet dat die lekken niet tegen te houden zijn. Zelfs als je promo’s extreem beveiligt, belanden ze op internet. Waar het mij om ging was dat men maar een paar alleenstaande tracks hoorde, van een plaat die opgezet is als een totaalbelevenis. Zonder die context zijn die tracks misschien teleurstellend. Die zogenaamde dreigbrief is trouwens fake. Iemand heeft een grap met Domino uitgehaald. Tenminste, dat zeggen ze zelf toch.”
Portner: “Mij stoort het wel dat men niet meer om de muziek zelf lijkt te geven en de tijd niet meer neemt om écht naar iets te luisteren. Het is een wedstrijd geworden. Iedereen wil als eerste de mp3’s op een blog zetten of er een mening over verkondigen. Soms vraag je je af waarom je eigenlijk nog iets maakt, als men het toch maar behandelt als waardeloze informatie.”
Na de rel rond Pullhair Rubeye is dat gevoel ongetwijfeld versterkt. Toen namen fans het heft in eigen handen en draaiden de achterstevoren klinkende songs op jouw plaat gewoon om.
Portner: “Wat ik daar het ergste aan vond, was dat de discussie niet draaide om hoe de plaat klonk, maar over de manier waarop je ze moest afspelen. Ik vind dat ze beoordeeld moet worden zoals ze is uitgebracht. En zo’n moeilijke plaat is het helemaal niet. Ik ken een hele hoop platen die veel weirder klinken en veel harder zijn om door te ploeteren. Ondanks wat mij verweten wordt, vind ik niet dat ik een slecht inschattingsvermogen heb wat muziek betreft.”
Zijn jullie niet gewoon graag af en toe pesterig obscuur in jullie keuzes?
Portner: “Alles wat wij doen is muziek maken die we zelf graag horen. We proberen echt niet om weird te doen, omdat we dat cool of apart vinden. Dat komt niet altijd overeen met wat de fans ervan vinden, maar dat kan je nooit op voorhand weten. Soms vinden wij de songs die het slechtst ontvangen worden gewoon het leukst om te spelen.”
Vaak zijn jullie het zelf ook niet eens over de richting die de muziek uitgaat, want Geologist en Deakin doen af en toe niet mee op de collectiefplaten.
Weitz: “Als we samenwerken wordt alles democratisch beslist. Er zijn geen twee kampen binnen de groep, want als we het over iets niet eens zijn is het meestal drie tegen één, en niet twee tegen twee. En als ik al eens niet meespeel op een Animal Collectiveplaat is dat gewoon omdat ik met iets anders bezig ben. Alleen als ze me zouden zeggen dat ik op het volgende album enkel bongo’s mag spelen of zo, zou ik zeggen dat ze de boom in kunnen. Maar verder vind ik alle keuzes die tot nu toe gemaakt zijn zeer goede keuzes.”
http://www.kindamuzik.net/interview/animal-collective/we-proberen-echt-niet-weird-te-doen/15962/
Meer Animal Collective op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/animal-collective
Deel dit artikel: