Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
(Men of) Porn stelt niet teleur. Het project van Dale Crover brengt een paar jaar geleden Wine, Women and Song uit en specialiseert zich daarmee in een soort experimentele avant-garde metal die danig op het stereotype Melvinsgeluid gebaseerd is. Tim Moss verheft occasioneel zijn stem boven de lome riffs, die eindeloos doorgaan en doorkruist worden door Crovers drumsolo’s, experimentele stukken en vreemde geluidseffecten. Dat terwijl een regen aan zeepbellen de in sfeervol licht badende AB vult.
Sinds (a) Senile Animal bestaat (the) Melvins naast oerleden Dale Crover en King Buzzo uit Coady Willis en Jared Warren. Dat laatste duo vormt samen ook Big Business. Warren is bekend als de schreeuwgrage frontfiguur van Karp en bij Big Business heeft zijn expressieve stemgeluid dezelfde draagwijdte. Gekleed in een Romeins aandoend gewaad bedient hij zich eveneens van een basgitaar, terwijl zijn kompaan zich achter de drumvellen nestelt en af en toe ook wat zang toevoegt.
Big Business laat het merendeel van zijn nieuwe plaat Here Come the Waterworks op de zaal los en dat klinkt op zijn minst gezegd indrukwekkend. Na het overdonderende ‘Hands up’ en ‘Shields’ vervoegt Crover het duo op gitaar en dit leidt tot een meer gebalanceerd geluid, waarin Warrens basklanken aan kracht inboeten.
Na het vertrek van Crover beukt het duo lustig voort en belandt zo in een jam waar King Buzzo en Dale Crover (weerom op drums) op inpikken. Bij dit eerste concert van (the) Melvins [foto] sinds lange tijd op Belgische bodem, is het gros van de set op het vorig jaar verschenen (a) Senile Animal gebaseerd.
En daarop is door de toevoeging van extra stemmen en snelheid toch een flink gedeelte van de serene oerkracht teniet gedaan. Nochtans passeren er sterke versies van ‘Rat Faced Cranny’ en ‘The Talking Horse’, maar tijdens de medley van oud materiaal blijkt pas echt dat (the) Melvins in uitgepuurde vorm veel dreigender overkwamen.
Dat blijkt eens te meer als King Buzzo na het knappe ‘The Mechanical Bible’ op het einde van hun set het woord neemt en een adembenemende versie van ‘The Bit’ inzet.
Tot bisnummers komt het niet, wat misschien normaal is als je de omgekeerd chronologische opbouw van de set bekijkt en het feit dat de huidige bezetting nog maar een jaartje meedraait in acht neemt. Memorabel is het niet, verdienstelijk wel en dat geldt ook voor de a capella versie van Chris DeBurghs ‘Lady in Red’, die Warren als afsluiter de zaal instuurt.
Voor een beeld van de oude versie van (the) Melvins moet je binnenkort naar Barcelona waar ze op Primaverasound een evocatie van hun meesterwerk Houdini (1993) brengen.
Foto van (the) Melvins uit het KindaMuzik archief, door Jelmer de Haas
http://www.kindamuzik.net/artikel.php?id=15255
Meer The Melvins op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-melvins
Deel dit artikel: