Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie is hij?
Een jonkie (of is het wonderboy?) uit Londen dat, hoewel hij nog maar net komt kijken, een storm ontketent in het wereldje van de postdubstep. Hij werd ontdekt door Untold, zelf producer en eigenaar van Hemlock, een van de toonaangevende labels voor alles wat na dubstep komt. Naast zijn eigen muziek is hij zanger bij die andere revelatie Mount Kimbie. En hij speelt ook nog eens vlotjes piano.
Wat doet hij?
Blake is zo'n schot in de roos dat het eerste nummer dat hij maakte ('Air & the Lack Thereof') al meteen op vinyl werd geperst. En vervolgens een enorme sensatie werd. Daarna gaat het snel. Eerst een remix voor zijn labelbaas Untold. Daarna drie nummers voor het ultrahippe label Hessle Audio. Dan onmiddellijk opgesnord door R&S, het legendarische label uit Gent dat een tijdje geleden zijn tweede adem hervond. Met zijn twee ep's daarop maakt hij het label weer helemaal relevant. Zijn bootlegremixes van Lil' Wayne en Destiny's Child zijn ondertussen al even begeerd. En als kers op de taart is er de intieme cover van Feists 'Limit to Your Love', die de laatste tijd zelfs op de nationale radio weerklank vindt en meteen bewijst dat hij ook nog eens een mooie stem heeft.
Wat maakt hem zo goed?
Je zou James Blake beledigen als je zou zeggen dat hij louter dubstep maakt. Feitelijk houdt hij van het genre alleen de bas over. Gemuteerde hiphop en r&b met een snufje jazz komt al dichter in de buurt. Maar in interviews verklapt hij ook de invloed van Joni Mitchell en Bon Iver. Zijn stijl is - geen verrassing - dan ook ontzettend muzikaal, want meestal gebaseerd op zijn eigen en gesamplede vocalen, die hij onherkenbaar tot fragmentjes bewerkt. Dat nog eens versterkt met zijn eigen pianospel maakt van hem, samen met verwanten als Burial en Mount Kimbie, een van de uitzonderingen in het dubstepwereldje, waar verschroeiende ritmes op de dansvloer tot nu toe meestal de maatstaf zijn. Wat ook opvalt: de ruimte die hij laat voor rustpunten door de vele start-stop cut-ups waarmee hij zijn nummers opbouwt.
En de toekomst?
James Blake heeft alléén toekomst, want momenteel heeft hij - het is feitelijk nauwelijks te geloven - nauwelijks meer dan een uurtje muziek op zijn conto staan. In elk geval werkt hij momenteel aan een langspeler waarop naar verluidt zijn zang nog meer centraal gaat staan. Laaf je ondertussen aan Klavierwerke, zijn laatste ep.
http://www.kindamuzik.net/toekomstmuziek/james-blake/toekomstmuziek-james-blake/20870/
Meer James Blake op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/james-blake
Deel dit artikel: