Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie zijn ze?
Vier klassiek geschoolde jongedames uit IJsland: Edda Rún Ólafsdóttir (viola), Hildur Ársælsdóttir (viool), María Huld Markan Sigfúsdóttir (viool) en Sólrún Sumarlidadóttir (cello). Voor het verzamelde muziekjournaille taalkundig een regelrechte vloek, muzikaal een triomfantelijke zegen.
Behalve een ep (AnimanimA) uit 2004 geen deftige plaat uit en toch al de wereld mogen rondtoeren, overbodig te zeggen dat het lot Amiina in het verleden goedgezind was. Met dank aan Sigur Ros, dat het viertal inhuurde voor de strijkersarrangementen op ( ) en Takk… en hen vervolgens meetroonde op wereldtournee, zowel als strijkorkest als in de gedaante van support act.
Stilaan wakkerde het geloof in eigen kunnen aan en zodoende opereert Amiina momenteel volledig autonoom. Meer nog, de groep verzorgde begin dit jaar op het eigen Bláskjár Records de digitale release van haar debuutplaat Kurr en schitterde onlangs nog in de AB Club (Brussel).
Wat doen ze?
Hoewel hun muziek even onschuldig klinkt als elfjes uit de Noordse kosmogonie, behoeven de dames op vlak van experiment en eigenzinnigheid weinig lesjes.
“Een specifieke manier van componeren en songschrijven is er niet”, zegt de groep in interviews. “We gebruiken vaak instrumenten waar we niet eens mee vertrouwd zijn. Door die individuele interpretatie bots je vanzelfsprekend op minder voor de hand liggende geluiden en werk je de toevalsfactor stevig in de hand.”
Naast het hierboven vermelde duo componenten, mikken de meisjes resoluut op het emotionele onderbewustzijn van de luisteraar. Niet voor niets omschrijft het vierspan zichzelf als “een eindeloze bron van melancholie”. Dat Amiina veel meer is dan een doordeweeks strijkersorkest mag duidelijk zijn.
Wat maakt ze zo goed?
Schoonheid en verbeelding, het zijn dé brandpunten van het rijkgeschakeerde, onbestemde geluid in de sprookjeswereld van Amiina. Traditionele strijkers maken er het mooie weer, al is vooral het arsenaal aangeboorde instrumenten – uitvoeriger dan het alfabet – kenschetsend.
Leest u even mee? Een contingent blazers (klarinet, trombone, trompet, tuba), een resem toetsinstrumenten (piano, synthesizer, harmonium, kalimba), idiofonen allerhande (celesta, glockenspiel, xylofoon), mandoline, drums en op de koop toe ook nog zingende zagen en wijnglazen.
Brouw daar maar eens een dozijn coherente songs mee. Nou moe, Amiina heeft die kaap moeiteloos gerond. Bevoorrechte getuigen zijn nummers als ‘Seoul’ (de single), ‘Rugla’ en ‘Sexfaldur’. De kans dat ze het komende jaar stormenderwijs de hitparades onveilig zullen maken, is even waarschijnlijk dan een dopingvrij Duits wielerteam. Mààr: in uw cd-speler zitten ze als gegoten. Het enige wat u nog hoeft te doen, is het jaartal van uw favoriete wijn bepalen.
En de toekomst?
Op 25 juni is het eindelijk zover, dan wordt Kurr uitgebracht. In Europa door het vermaarde Deense Rumraket van Efterklang, wereldwijd op Ever, het sublabel van !K7.
Verwacht niet dat Amiina Vorst Nationaal zal uitverkopen of meteen het Koninklijk Circus of Paradiso laat vollopen. In tijden waarin Shakira, Linkin Park of godbetert Udo de hitlijsten domineren, zijn ze voor de meerwaardezoeker in het betere nichesegment echter zeker een verademing. Net zoals Sigur Ros en múm het hen keurig hebben voorgedaan.
http://www.kindamuzik.net/toekomstmuziek/amiina/toekomstmuziek-amiina/15566/
Meer Amiina op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/amiina
Deel dit artikel: