Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
En zo kan het gebeuren dat een serieuze kandidaat voor het predikaat 'Plaat van het jaar 2003' al in de eerste maand uitkomt. Yakuza, uit postrock- en jazzstad bij uitstek Chicago, doet ook graag wat moeilijker dan de mainstream, maar wil dat dan wel hard doen. Met Way of the Dead is dat gelukt, want de plaat blijkt een kaleidoscopische achtbaanrit die net zo makkelijk knoepertharde grindcore laat horen als gitaarnoise à la Barkmarket, om tussentijds knetterende free-jazz passages in te passen alsof het niets is.
Hoor hoe opener 'Vergasso' begint met Tibetaanse keelzang, om even later als een uitzinnige los te barsten in meedogenloze noisemetal die we niet meer hebben mogen horen sinds de hoogtijdagen van Helmet. Om het plaatje compleet te maken pakt zanger Bruce Lamont - qua stem ook geen watje - ook nog eens zeer regelmatig zijn scheurende saxofoon ter hand om de toch al hectische muziek op te leuken. Op 'Obscurity' krijgt hij daarbij gezelschap van ex-leraar en free-jazz workaholic Ken Vandermark, en samen scheuren ze zich een weg door de superieure avantmetal. Of neem de de vuige onderbuikriff van 'Chicago Typewriter' die op meest onverwachte momenten weer op komt dagen.
Niets kan je echter voorbereiden op de laatste drie kwartier van Way of the Dead: '01000011110011' is een 45 minuten durende jam die alleen maar vergeleken kan worden met Miles Davis ten tijde van Bitches Brew en He Loved Him Madly, en doet daar bizar genoeg niet eens zoveel voor onder. Het onregelmatig terugkerende thema is een van het ongemakkelijke soort, en zorgt ervoor dat het meditatieve aspect nooit gaat overheersen. Het maakt de plaat des te completer. Fenomenaal, imponerend, superieur, overweldigend; noem uw superlatief maar, want ze zijn allen van toepassing op Way of the Dead. Verplichte kost.
http://www.kindamuzik.net/recensie/yakuza/way-of-the-dead/2504/
Meer Yakuza op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/yakuza
Deel dit artikel: