Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Helemaal zeker is het natuurlijk niet, maar Wooden Wand, alias James Toth, lijkt zich steeds meer thuis te voelen in zijn rol als simpele singer-songwriter. Het is immers nog niet zo gek lang geleden dat hij met The Vanishing Voice als volleerde en muzikale toverkol een ratjetoe aan vage subgenres opdiende, zoals psychedelische acid folk en freejazz. Maar Blood Oaths of the New Blues maakt wat dat betreft de albumtitel niet echt waar.
Meer alsof de katoenvelden zich hebben verplaatst naar de achterbuurten van een middelgrote stad in de Verenigde Staten van het nu. Of je moet avontuurlijke excessen zien in de lengte van het bijna twaalf minuten durende openingsnummer 'No Bed for Beatle Wand / Days This Long'. Dat dit eenmansproject tussen oud en nieuw zweeft, mag de pret in dit geval niet drukken.
Op het album weet Toth op unieke wijze met tradities te flirten, simpelweg omdat de maker geen bluesman is. Wat dat aangaat, komt hij er erg goed mee weg. Het oersimpele en bijna monotone spel op de akoestische gitaar weet - in combinatie met zijn indrukwekkende stem - een bijzonder hypnotiserend effect te bereiken. Als hij nu nog eens na drie minuten zou stoppen, heb je bijna een plaat met echte liedjes.
http://www.kindamuzik.net/recensie/wooden-wand/blood-oaths-of-the-new-blues/23632/
Meer Wooden Wand op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/wooden-wand
Deel dit artikel: