Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Als je William Elliott Whitmore zo hoort zingen en tokkelen op zijn banjo zou je denken dat de tijd in zijn deel van de wereld al zo’n zeventig jaar stilstaat. Met de stem van een doorrookte gospelzanger die een schuurmachine heeft ingeslokt verhaalt hij over de sombere kanten van het leven, en dat voor een zesentwintigjarige.
Door de primitieve begeleiding van een banjo en akoestische gitaar is Songs of the Blackbird een oefening in gedurfde naaktheid. Je kan niet anders dan je hart op de tong dragen op deze manier en daar is Whitmore in zijn geheel niet vies van. Vooral het harde boerenleven, Whitmore groeide op op een paardenboerderij in Iowa, is onderwerp van gesprek. Zoals dat ook geldt voor het dorpsplein onder die oude eik. De sterfgevallen en de trouwerijen worden besproken terwijl alles uiteindelijk draait om de oogst. Het persbericht heeft het zelfs over het touren tussen twee oogsten, meer bikkel krijg je ze niet meer.
Of het nu een verzinsel van het label is of niet, je ziet tijdens Songs of the Blackbird vaak genoeg het beeld van een hardzwoegende Whitmore voor je. Het zweet van zijn bemodderd voorhoofd vegend en uitgeput op zijn riek leunend. Luister maar eens naar ‘One Man’s Shame’, ‘Everyday’ of ‘Lee County Flood’. Je krijgt bijna meelij met de man en het harde leven dat hij leidt. ‘Lee County Flood’ heeft overigens niet alleen een Johnny Cash-esque titel, het hele nummer is in Cash-modus: swingend, rauw en vol branie. De orgel tijdens ‘Red Buds’ is dan even een welkome afleiding van de ruwe kern van het album, Whitmore’s stem lijkt ineens een stuk minder doorleefd als het orgel zijn warme klanken inzet. Auraal bedrog heet zoiets dan, op een album dat verder goudeerlijk en bijzonder overtuigend is.
http://www.kindamuzik.net/recensie/william-elliott-whitmore/songs-of-the-blackbird/13479/
Meer William Elliott Whitmore op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/william-elliott-whitmore
Deel dit artikel: