Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Warbringer heeft tussen War without End en Waking into Nightmares een geheel nieuwe ritmesectie gekregen. Nic Ritter en Ben Bennett zijn stukken betere muzikanten dan hun voorgangers, dus in die zin is het zeker een stap vooruit. Maar Ritters getriggerde drums met een toch wel behoorlijke typemachinefactor zijn wel een stuk minder charmant dan het werk van zijn lekker chaotisch thrashende voorganger. Over bassist Bennett dan weer niets dan goeds; hij valt zelfs in positieve zin op met zijn fills in een genre waarin de bassist vaak nauwelijks hoorbaar is.
De personeelswisselingen hebben verder niet geleid tot grote muzikale veranderingen. Gitaartandem Adam Caroll/John Laux en zanger John Kevill vormen dan ook de kern van de thrashers uit Los Angeles. De eerstgenoemden zorgen dat de hoofdjes de hele plaat door kunnen blijven schudden op vette riffs, terwijl Kevill weer zo veel mogelijk variaties op "Die!", "Kill!" en vanzelfsprekend "War!" in de microfoon blèrt met een stemgeluid dat het midden houdt tussen dat van Tom Araya en John Tardy. En dat zijn toch niet de minste zangers in de metal.
Het laatste wijst er ook weer op dat degenen die Warbringer te veel een copycat van illustere voorgangers vinden, ook Waking into Nightmares niet zullen blieven. De band heeft het zijn criticasters zelfs nog gemakkelijker gemaakt door Exodusgitarist Gary Holt als producer te kiezen.
Maar die mensen gaan voorbij aan de klasse van Warbringer. De Obituaryvergelijking houdt namelijk niet op bij de stem van Kevill. Beide bands hebben gemeen dat ze wat ze missen aan vernieuwingsdrang ruimschoots compenseren in talent voor het schrijven van songs die de zaal aan het moshen krijgen en de biervoorraad van de bar op. Boven alles is Warbringer toch een feestband in oorlogstijd.
http://www.kindamuzik.net/recensie/warbringer/waking-into-nightmares/18686/
Meer Warbringer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/warbringer
Deel dit artikel: