Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Vorig jaar speelde Veryan Weston een soloconcert op Fred Van Hove’s Free Music Festival in Antwerpen: een nogal zwaar op de maag liggend project waarbij de pianist zijn composities en improvisaties baseerde op allerlei ingewikkelde tekeningen. Het geheel kwam vrij intellectualistisch over en laten we daar nu net een hekel aan hebben: ‘intellectuele’ of ‘serieuze’ muziek.
Ook bij deze improvisaties met bassist John Edwards en drummer Mark Sanders mag er niet veel gelachen worden: de muziek klinkt bloedserieus. Ze zeggen wel eens dat vrije improvisatie ‘vrij’ is en alle conventies de rug heeft toegekeerd, maar ook deze muziek is verworden tot een genre, net zoals jazz of rock dat zijn. Weston, Edwards en Sanders passen volledig in dit beeld: rasimprovisatoren die doen waar ze goed in zijn: luisteren en al improviserend converseren met elkaar, maar echte grenzen worden hier niet verlegd. Het is vooral drummer Mark Sanders die hier indruk maakt: met zijn bijna impressionistische stijl kleurt hij de muziek met subtiele ritmes en tonen die onmerkbaar in de pianoriedels en baslijnen vloeien. Kortom: een drummer die steeds weet te verrassen en altijd to the point is. Weston is al sinds de jaren zeventig actief in de Engelse improv scene. Hij speelde o.a. met stemkunstenaar Phil Minton en met saxofonist John Butcher, en schreef samen met Lol Coxhill muziek voor Derek Jarman’s film Caravaggio. John Edwards kennen we van zijn samenwerking met onder meer de saxofonisten Evan Parker en Tony Bevan.
Gateway To Vienna is een dubbel-cd: de eerste (Gateway) bevat studio-opnames die allen rond de tien minuten duren, de tweede (Vienna) is een live-opname van een optreden in Wenen, waarin de instrumenten van de groepsleden in twee lang uitgesponnen improvisaties van elk een half uur versmelten tot één, organisch geheel dat soms aan Cecil Taylor doet denken. Mooie, niet echt verrassende improv, variërend van heel rustige passages waarin een hoofdrol is weggelegd voor de subtiele variaties op stilte, tot enerverende, wilde maar toch steeds beheerste uitbarstingen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/veryan-weston-john-edwards-mark-sanders/gateway-to-vienna/9292/
Meer Veryan Weston/John Edwards/Mark Sanders op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/veryan-weston-john-edwards-mark-sanders
Deel dit artikel: