Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De uitstekende Playground reeks op het Oostenrijkse ecco.chamber is uitgegroeid tot iets om naar uit te kijken bij ieder nieuw uit te brengen deel. Na DJ Gü, Les Gammas, Aromabar, Madrid de los Austrias, Eddy & Dus en Nuspirit Helsinki is het voor het zevende deel Sofa Surfer I-Wolf die zijn compilerende lusten mag botvieren op de luisteraar. En dat doet hij op weergaloze wijze, mogen we wel zeggen.
Beginnend met Can's 'Future Days' zet hij meteen de toon voor de bijna 70 minuten die zullen volgen: een trip langs pieken en dalen van emoties. Can wordt gevolgd door Cousin Cockroach met 'This Ain't Tom n' Jerry', een heftig dubbend pareltje met een gebroken beat dat snel overgaat in I-Wolf's eigen 'Chariot Loop', dat zich ook van een breakbeat bedient waaroverheen dubsgewijs allerlei stem- en geluidssamples gelegd zijn. Daarna komt Rosey langs met een versie van 'One', geremixt door Seji; opnieuw heftige gebroken beats dus met soulvolle zang. Al dubbend en stuiterend gaat het dan door met Sofa Surfers' 'See the Light', in een door Terranova bewerkte en steeds heviger stompende versie, die overgaat in de nerveuze electrocore van Depth Charge's 'Robotomo'.
I-Wolf zelf hakt vervolgens lekker door met het van dub vergeven 'Poet Tool', waarna Freedom Soundz met 'People's Dub' voor relatieve rust in de tent zorgt. Het tempo ligt nog steeds hoog, maar het door ragga-bassen voortgestuwde breakbeatnummer is lang niet zo hectisch als het voorgaande. De broken beat blijft aanwezig in het sexy 'Wha 'Cha Got' van Champion Soul, maar verandert in een heftige mutantendiscobeat als 'Jaws Loop' inzet, opnieuw van I-Wolf zelf.
Dan komen voor het eerst de 4/4 beats om de hoek kijken, met Green Keepers' stampende 'Should I Sing Like This' dat uit dezelfde hoek komt als waar LCD Soundsystem moeten staan als ze stout geweest zijn. Die trend wordt doorgezet op Playgroup's mix van Radio 4's rockende 'Dance To the Underground', maar verdwijnt weer met Losoul's housekraker 'Beat Your Bottle'. Vervolgens is het nog één keer de beurt aan I-Wolf met 'Boogieloop Manley', een dubby electrotreintje dat maar voort blijft gaan. De electrotrein wordt een skatrein in 'Phoenix City' van Yamaha vs. Elétrico, maar als het op 'Gleis Zwei' van M.I.A. is aangekomen luisteren we alweer naar dubby techno, dat vanzelf weer terugschakelt naar een van loodzware bassen vergeven soort electro als 'Spadina (Köln Kut)' van TGM & Teknostep een aanvang neemt. Over het nummer heeft I-Wolf de vocale track van Twinnie's 'Waiting For My Love' gemixt, met als resultaat een hevig op de jaren tachtig trekkende dansvloerstomper.
Volgt Seelensuft met 'Manila (Manitoba remix)', die een uiterst noisy variant van UK garage laat horen, denk Jesus & Mary Chain ten tijde van Psychocandy in innige verstrengeling met Zed Bias, of zoiets.
Het einde komt in zicht met de zwaar ronkende dieselbreaks van Tipper's 'Subalicious', dat na een aantal minuten naar de eerste versnelling om dan plaats te maken voor 'The Drum', de zweterige afro-beat copulatie tussen Tony Allen en Son of Scientist, gezongen door Eska.
Alleen die goeie ouwe Tonka wagens van weleer zullen niet door deze compilatie verpletterd worden.
» Bezoek de ecco.chamber website
http://www.kindamuzik.net/recensie/various-artists/playground-7-by-i-wolf/3451/
Meer Various Artists op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/various-artists
Deel dit artikel: