Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het kan verkeren. Zo begin je als typisch Noorse black metal band, om uiteindelijk door te evolueren tot experimentele electronica-act van het betere soort. Niet allen ben jezelf die mening toe gedaan, ook collegae in het overvolle electronica werkveld zijn dat met je eens. Daarom heeft een hele zooi bekende en minder bekende glitch en noise artiesten stukken van Ulver onder hander genomen, met dit album als kleurrijk resultaat. Nou ja, kleurrijk, het is vooral zwart daarboven in Noorwegen. Zal wel een erfenis uit de black metal zijn.
Maar goed, zo kan het dus gebeuren dat allerhande nummers uit de gehele Ulver-geschiedenis - dus ook uit het black metal tijdperk - door de mangel worden gehaald, door uiteenlopende namen als Third Eye Foundation, Martin Horntveth, Stars of the Lid, Merzbow, Bogdan Rczynski, en zelfs Fennesz. Niet de minsten inderdaad, en dat is te horen. De black metal is nergens meer te herkennen, wat overblijft zijn mooie electronica nummers, die dan weer eens ambient/glitch kant op gaan - Stars of the Lid, Third Eye Foundation - en andere keren meer de noise opzoeken - Merzbow, Ulver zelf, Jazzkammer. En hoewel bijna de volle 80 minuten van het schijfje zijn volgebrand, wordt het geen moment vervelend of vermoeiend. Iedere remixer maakt er iets speciaals van, en doet zijn eigen herkenbare ding met het basismateriaal. En zo hoort het ook op een goed remix-album. Eervolle vermelding is voor Martin Horntveth, die het ontroerende 'Speak Dead Speaker' omvormt tot 'Der Alte' door er een bijna potsierlijke maar niet minder trieste Duitse spoken word van een bejaarde man overheen legt.
Conclusie: zowel Ulver als remixers hebben hun best gedaan en mogen dus blijven. Mooie plaat.
http://www.kindamuzik.net/recensie/ulver/1993-2003-1st-decade-in-the-machines/2913/
Meer Ulver op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ulver
Deel dit artikel: