Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zesendertig misvormde platen sleepte Thomas Brinkmann de afgelopen twee jaar met zich mee tijdens tournee. Ze vormden de basis voor zijn live-optredens en zijn allemaal terug te vinden in het cd-boekje. Er staan aanwijzingen op als viel Kratzer of Scheisse en pijltjes geven de plek aan waar de locked groove begint.
Daar draait het om bij Brinkmann. De Duitser is de baas over zijn eigen platen, die hij misbruikt als gereedschap en muziekinstrument. Niet als een hiphop-dj maar als een chirurg, met speciaal aangepaste draaitafels. Met een mes krast hij een brug, waardoor de naald terug springt in de vorige groef of juist vooruit duikelt in de mishandelde plaat.
Op die manier maakte Keulenaar al meters platen op zijn eigen Ernst-label, waaronder het eerste Klick-album in 2000. Ruim zes jaar later hoor je hoe geperfectioneerd Brinkmanns unieke stijl inmiddels is. Hoe hij met kleine snippers gekraak en gebrom de prachtigste composities maakt, zoals 'Inclined Plane' waarop een stotterende draaitafelnaald ineens een funky instrument blijkt.
Klick Revolution is het best te omschrijven als minimal techno voor intellectuelen, gemaakt in een geluidenlaboratorium waar preutse grammofoonplaten met frisse tegenzin naartoe gaan.
http://www.kindamuzik.net/recensie/thomas-brinkmann/klick-revolution/14481/
Meer Thomas Brinkmann op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/thomas-brinkmann
Deel dit artikel: