Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Er zijn maar weinig jazzsaxofonisten die zo intens rocken als Ken Vandermark. Rocken ja, want hoewel de muziek diep geworteld is in de freebop, funk en freejazz en helemaal niets met rock te maken heeft, klinkt Vandermark altijd alsof hij pure rock speelt. Hard, intens en heftig, typeringen die vroeger, zo eind jaren zestig, begin jaren zeventig wel degelijk voor jazz golden maar tegenwoordig vaak jammerlijk worden ingeruild voor gladde virtuositeit en egotripperij.
Ken Vandermark doet daar echter niet aan mee, hij gaat hard en stug door op paden die gebaand zijn door Coltrane, Sun Ra en Art Ensemble of Chicago. Vooral dat laatste wil nog wel eens door onze hoofden schieten als hij een moddervet funknummer vol saxofoonklanken plots laat omslaan in geheel vrije jazz. Kompanen als Jeb Bishop op trombone en Kent Kessler op contrabas houden de bandleider perfect bij, en drummer Tim Daisy schakelt al even makkelijk van funk naar freejazz als Vandermark zelf.
Hoogtepunten zijn de openers 'Outside Ticket (For John Gilmore)' en 'Knock Yourself Out (For Jean-Michel Basquiat)', maar ook de manier waarop in 'Telefon (For Glenn Gould)' wordt geswitcht tussen razendsnelle freebop en bijna verstilde solo-improvisaties op de contrabas is werkelijk prachtig. Absolute uitschieter echter is de dik twintig minuten durende afsluiter 'Six of One (For Bogdan Benigar, Hans Falb, Mauro Pezzente, Martin Revheim, Mate Skugor, Wolfgang Wasserbauer.)' waarin alle aspecten van de Vandermark Five aan bod komen. Superplaat.
http://www.kindamuzik.net/recensie/the-vandermark-five/elements-of-style-excercises-in-surprise/7424/
Meer The Vandermark Five op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-vandermark-five
Deel dit artikel: