Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Vrije jazz, gespeeld met een hardcore/punk intensiteit. The Fully Celebrated Orchestra doet niet anders. Dat heeft twee redenen:
1. Ze houden ervan om de heftigheid van punk te integreren in hun jazz.
2. Ze kunnen niet beter.
Terwijl punt 1 een legitieme reden is om muziek als deze te maken, kun je zo je twijfels hebben bij punt 2 als bepalende factor. Ga dan wat anders spelen als je niet aankan, ben je geneigd te denken. Zo makkelijk kom je er echter niet vanaf. Het gebrek aan virtuositeit en subtiliteit bij de bassist en vooral de drummer zorgen namelijk voor een ongedwongen directheid, en maakt het eigenlijk behoorlijk in-your-face. Voorwaar niet een term die bij jazz vaak naar voren wordt gebracht. Ook zorgt hun ruggegraat voor een stevige en swingende basis, waardoor je onmogelijk stil kunt blijven zitten.
Sterren van dit ensemble zijn evenwel niet de drummer of bassist, maar de voorhoede, die bestaat uit cornettist Taylor Ho Bynum en saxofonist en componist Jim Hobbs. Terwijl de eerste overtuigend Don Cherry in herrinnering roept, blijkt de tweede een voorliefde te hebben voor de absurdistische thema's van Eric Dolphy en vooral Ornette Coleman. De vaak dissonante saxofoon- en cornetpartijen zorgen voor de 'free' in The Fully Celebrated Orchestra's freejazz. Niet alle gecomponeerde thema's zijn even memorabel, en al zeker niet origineel, maar juist de combinatie met die wat onbeholpen begeleiding van de ritmesectie zorgt voor een hoogst interessant geheel, die behalve jazzkatten ook mensen die een voorliefde hebben voor zoiets als The Ex moet kunnen aanspreken. Lekker plaatje dus. Doe er je voordeel mee.
http://www.kindamuzik.net/recensie/the-fully-celebrated-orchestra/marriage-of-heaven-and-earth/2208/
Meer The Fully Celebrated Orchestra op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-fully-celebrated-orchestra
Deel dit artikel: