Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
The Clash en The Police zijn de eerste referentiepunten voor The Exit, afkomstig uit New York City. Punkgitaar en een voorliefde voor Caribische ritmes gaan op het debuutalbum New Beat hand in hand. Die plaat is vier jaar oud. In de tussentijd is er veel gebeurd, in de Verenigde Staten vooral op politiek gebied. The Exit doet daar verslag van op Home for an Island. Hüsker Dü-invloeden en vlijmscherp punkrock fretwerk houden de lome dub bij de les. Sterker: The Exit verzandt nergens in wazige drugswolken en weet vrijwel steeds een jagende, geagiteerde gedrevenheid erin te houden. Op het prima spel, dat netjes binnen de lijntjes kleurt, is bovendien niets aan te merken.
Tot zover het goede nieuws, want The Exit neigt soms tevens naar pop van de aalgladde soort. Meer Sting dan de oude Police dus en soms zelfs zo middle of the road dat Dave Matthews zich er niet voor zou schamen. En horen we in 'Back to the Rebels' Counting Crows een cover van Elvis Costello's 'Watching the Detectives' doen? Na een sterk begin verdwijnt zo de angel uit Home for an Island. Wat overblijft, zijn niemendalletjes waar niemand zich een buil aan kan vallen. Op een festivalweide kunnen ze het prima doen, maar ze zullen nergens blijven hangen, bijten, schuren, noch aanzetten tot nadenken over enig politiek vraagstuk.
The Exit staat met anderhalf been in de dub reggae, heeft ergens een hart voor punk en wil tegelijk radiovriendelijk zijn. Als daarin ook nog een politieke boodschap moet doorklinken, wordt het The Exit allemaal wat te veel en zucht Home for an Island onder zijn zelfopgelegde last. Minder hooi op de vork nemen en de volgende keer niet vergeten memorabele liedjes te schrijven, dus. Misschien komen de hooks en de groove van het erg fijne debuut dan vanzelf weer bovendrijven.
http://www.kindamuzik.net/recensie/the-exit/home-for-an-island/12852/
Meer The Exit op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-exit
Deel dit artikel: