Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Misschien was het in het nabije verleden wat ál te makkelijk om luistist Jozef van Wissem in een hokje te kunnen duwen. Als een volleerd rederijker speelde hij drie albums vol met opzettelijk gekunsteld commentaar op oude luitmuziek. Was het niet achterstevoren gespeeld van bladmuziek, dan klonk de renaissancistische muziek wel gespiegeld of anderszins naar eigen idee. Sinds enige tijd wordt er flink gemorreld aan dit dogma: Van Wissem is op zoek naar nieuwe vormen.
Op Proletarian Drift bewandelt Van Wissem een geheel nieuw pad: de vrije improvisatie. Samen met de Japanse dobrogitarist Tetuzi Akiyama werpt de luitist zich op de rijke klank van zijn instrument. Traditionele akkoordenschema’s en dito polyfonie verschoven dit keer ver naar de achtergrond. Akiyama deed met zijn Dobro van tevoren een kleine toenaderingspoging: hij stemde zijn jaren twintig-instrument zoals luitisten uit de zeventiende eeuw het ook zouden doen. En vanaf dat moment was het: spelen maar.
De ontmoeting, live voor een select publiek in Tokio in 2003, is niet alleen geluidstechnisch goed gelukt. Van Wissem gooit hier alle lasten uit het verleden overboord en ontstijgt zichzelf in prachtig ademende luitfrases. Het toch altijd wat statige timbre van de renaissanceluit wordt losjes omspeeld door de relatief warme nylon (!) snaren van Akiyama’s Dobrogitaar.
Het resultaat: drie kwartier pure akoestische luistermuziek met breekbare momenten en welluidende samenklanken. Hokjesdenken heeft afgedaan. Renaissance, minimal, Amerikaanse soundtracks, modale impro en kamermuziek: het slaat allemaal de plank zo vreselijk mis. Proletarian Drift, dat is mooie nieuwe muziek op oude instrumenten.
http://www.kindamuzik.net/recensie/tetuzi-akiyama-jozef-van-wissem/proletarian-drift/6262/
Meer Tetuzi Akiyama/ Jozef van Wissem op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/tetuzi-akiyama-jozef-van-wissem
Deel dit artikel: