Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Misschien hadden we het inderdaad aan moeten zien komen, want Split Lip Rayfield is al een paar jaartjes bezig, maar deze cd komt toch als een prettige verrassing. En dat in het bluegrass genre.
Split Lip Rayfield speelt in de klassieke staande bas/mandoline/gitaar/banjo-opstelling, zonder drums dus. Zo klassiek is die staande bas overigens niet: het ding is gemaakt van een gastank uit een oude Ford. Drie van de vier heren schrijven mee aan de composities. Het gevoel voor ritme en melodie van de mannen is werkelijk om te zoenen. Eigenlijk heb je nauwelijks in de gaten dat je naar bluegrass luistert. Should Have Seen It Coming klinkt als pure pop, soms lekker snel en dan weer langzaam en meeslepend. Terwijl men zich tegelijkertijd scherp bewust is van de traditie die Bill Monroe ooit inzette met zijn talentvolle band. Dat was destijds natuurlijk ook gewoon een vorm van popmuziek. Elvis ging niet voor niks lopen met Monroes 'Blue Moon of Kentucky'.
Geen moment maakt Split Lip Rayfield de indruk de bluegrass om nostalgische redenen te spelen. Afsluiter 'Just Like a Gillian Welch Song' onderstreept nog eens de urgentie van deze plaat, door eigen hartzeer te verbinden aan het oeuvre van de belangrijkste vertolker van eigentijdse bluegrass: "It was just like a Gillian Welch song / Except it was mine".
http://www.kindamuzik.net/recensie/split-lip-rayfield/should-have-seen-it-coming/7555/
Meer Split Lip Rayfield op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/split-lip-rayfield
Deel dit artikel: