Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het zorgvuldig creëren van bruggetjes, melodieën en crescendo's van allerlei aard is een nostalgische ambacht in de hedendaagse muziekwereld. Ook op Mars zijn die zaken niet ongewoon. Maar wanneer een groep als Sightings aan de deur rammelt dan beseffen we dat het tegenovergestelde eigenlijk veel spannender is. Voor velen ook onluisterbaar, maar dat terzijde, want we zijn immers op Mars geland.
De Newyorkse experimentele ondergrondse van dit moment doet sterk denken aan de historische no wave-periode die Eno zo mooi documenteerde op zijn No New York compilatie eind jaren zeventig. Aan de kant met de schone moraal, tegen de draad in en schijt aan muzikale normen en waarden. Sightings doet dat met verve, het in 2003 verschenen Absolutes was slechts een brutale voorbode. Een door Merzbow gemixte rockplaat, een stomp op je neus en twee vingers in je ogen.
Arrived In Gold is subtieler, ruimtelijker en in essentie Sightings' meest extreme anti-pop plaat. Alles wat pop zo aantrekkelijk maakt wordt hier op zijn kop gezet, in de brand gestoken en nat gepist. Het lijkt erop dat Sightings zijn niche heeft gevonden, ze durven te ademen en stiltes te laten vallen. Des te intenser worden de frontale aanvallen van krijsende metaalklanken.
Het langzaam afschrapen van de gitaarsnaren en de soms murmelende, dan weer woedende vocalen in 'One Out of Ten' plaveien de weg voor een machtig staaltje postpunkdeconstructivisme. 'Sugar Sediment' start zelfs met een herkenbare, rauwe, postpunkgitaar-loop die langzaam verstopt wordt onder dikke dekens van feedback. De momenten waarop ze lucht tussen de momenten van pure verschrikking laten is Sightings op zijn best. Net zoals Wolf Eyes dat als geen ander kan (Slicer, Dead Hills) creëert de kalmte een onderhuidse spanning die elk moment kan losbarsten.
'Dudes' evolueert zich als een verkracht The Fall nummer en een soort primitieve, industriële dancebeat begeleidt 'Internal Compass' langs ijlende en onverstaanbare vocalen. Prijsnummer is het tien minuten durende 'Arrived in Gold, Arrived in Smoke'. Een metaalschrapend monster dat zich als een brutaal antwoord op 'Sister Ray' (Velvet Underground - White Light/White Heat) manifesteert.
Zo doet de Sightings ploeg dat: geen pardon, vol erop, alles vermorzelen en met het rock-'n'-roll cement in de haren weer naar huis.
http://www.kindamuzik.net/recensie/sightings/arrived-in-gold/8453/
Meer Sightings op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/sightings
Deel dit artikel: