Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Herinnert u zich nog electroclash? Die hardnekkige hype waar rond de eeuwwisseling geen ontkomen aan was in de elektronische muziek? Een baken in die hele beweging was International Deejay Gigolo Records. De laatste jaren drijft Gigolo echter stilaan weg van dat enge etiket. Labelbaas DJ Hell sprong namelijk niet op de volgende hype – minimal – maar ging zijn eigen weg in het post-electroclash landschap. Hoewel elektro nog altijd stevig de toon aangeeft op Gigolo, bewezen het opwindende debuutalbum van The Presets en de house van de Psychonauts dat het label veel meer te bieden heeft.
Binnen die buitenbeentjes past Sebastien San’s debuutalbum perfect. Duel is immers een plaat die je in eerste instantie niet op Gigolo zou verwachten. San citeert Kraftwerk, Kirk Degiorgio, Kevin Saunderson en Fabrice Lig als zijn grote invloeden, en die inspiratiebronnen zijn overduidelijk aanwezig op dit moderne retro-album.
Met dit album heeft San namelijk een ouderwetse Detroit-technoplaat gemaakt, die uiteenvalt in een dag- en een nachtversie. Natuurlijk heeft San dat concept van Soulwax gepikt, die het op hun beurt weer van Duran Duran hebben 'geleend', maar Duel komt goed weg met die aanpak. Beste voorbeeld daarvan is ‘Interplanetary’, dat ’s nachts klinkt als deep-house gemaakt door Juan Atkins en overdag als opgepoetste Kraftwerk onder de zonnebank.
Met Duel verlegt DJ Hell nog eens de horizon van International Deejay Gigolo Records, door een leerling van de oude Detroit-school de kans te geven een full-album uit te brengen. U blijft maar beter bij de les, want van meesters als Carl Craig en Laurent Garnier zouden tracks als ‘Wuxia’ en ‘Elements’ hoge punten krijgen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/sebastien-san/duel/14541/
Meer Sebastien San op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/sebastien-san
Deel dit artikel: