Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het is best opmerkelijk wanneer bij het beluisteren van een hiphopalbum de gewaarwording naar boven drijft dat de producer van dit album zijn oor heeft laten hangen naar Berlijnse technoproducers. Want dat kan toch niet? Wat heeft gastrapper Aloe Blacc in vredesnaam in Duitsland te zoeken?
Maar verdomd, na wat uitpluizerij blijkt Samon Kawamura inderdaad in Berlijn te wonen. Als klap op de vuurpijl is hij ook nog eens van Japanse afkomst. Van de ene verbazing in de andere, kortom. Kennelijk is het helemaal niet nodig om in achterwijken van Amerikaanse steden te wonen om hiphop zoals het ooit bedoeld is te vervaardigen.
Want wat een pracht en praal heeft Samon Kawamura op zijn tweede langspeler Unfold bij elkaar verzonnen. Bij de eerste draaibeurt ontstaan flashbacks naar de allereerste draaibeurt van Low End Theory van A Tribe Called Quest en Mecca & The Soul Brother van Pete Rock & CL Smooth.
Toch is Unfold in alles een album van nu. Dat Kawamura gebruikmaakt van twee rappers (ook Oh No) van Stones Throw is hiervoor een teken aan de wand. Madlib komt zelf ook langs in een sample. Toch, waar Madlib zijn producties met een jazzachtige gelei insmeert, neigt de Duitse Japanner meer naar de elektronische kant.
Het gat dat Dilla heeft achtergelaten in de hiphop vanuit de ziel is definitief ingevuld door Samon Kawamura. Unfold is drijfnat thuiskomen van het werk, waar het jaarcontract niet werd verlengd, terwijl de vakantie ook al niet doorgaat door de staking van het vliegtuigpersoneel en de financiering van het huis net is afgeketst, maar waar je meisje in een spannende outfit je lievelingseten klaarmaakt, terwijl in de badkamer het water met Badschuim Adem Vrij-mint-eucalyptus net op de juiste temperatuur is gekomen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/samon-kawamura/unfold/17411/
Meer Samon Kawamura op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/samon-kawamura
Deel dit artikel: