Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Uit het oeuvre van Samael zijn twee albums zeer bepalend geweest voor de carrière van de band. Het eerste album, Passage (1996), betekende niet alleen een radicale omslag in de eigen muzikale koers, maar ook een mijlpaal in de metalgeschiedenis. De rauwe simplistische blackmetal van voorheen maakte plaats voor drums uit een doosje, veel keyboards en een gepolijste, industriële sound die het best omschreven kan worden als dark metal. Zelfs Samael zelf blijkt het album later maar moeizaam te kunnen evenaren.
Het tweede album, Above, stamt uit 2009 en verraste vriend en vijand door de muzikale terugkeer naar de stijl van Passage en de rauwheid van de periode daarvoor. Met Above keerde Samael ook terug naar de basis, waar liedjes ontstaan vanuit een gitaarriff en het organische bandgevoel vooropstaat. De band wilde hiermee een turbulente periode afsluiten en met hernieuwde energie een doorstart maken.
Die manier van componeren hanteert Samael ook op het recent verschenen Lux Mundi, dat qua stijl en sound nog meer refereert aan Passage dan Above. Wanneer we dan ook Lux Mundi in het licht van deze klassieker plaatsen, kunnen we concluderen dat het heilige vuur weer is aangewakkerd en Samael het niveau van deze klassieker nu echt weer evenaart. Lux Mundi is productioneel nog dikker in de verf gezet. Daardoor komt het bombastische, grootse karakter van de songs nog beter tot zijn recht, voornamelijk in nummers als 'In Gold We Trust' en 'Of War'.
Met Above wilde Samael het oerbandgevoel terugkrijgen en een doorstart maken. Op Lux Mundi zet de band die koers voort. Groots opgezette nummers, dikke lagen keyboards, snijdende gitaarriffs: alle bekende ingrediënten zijn aanwezig en Samael is definitief onder de donkere schaduw van zijn verleden uitgekropen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/samael/lux-mundi/21708/
Meer Samael op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/samael
Deel dit artikel: