Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Terwijl je naar Triumph Or Agony luistert van het Italiaanse Rhapsody Of Fire, waan je je meteen in de setting van Tolkiens Lord of the Rings. Ongetwijfeld hebben de heren het boek over de reis van de Hobbit Frodo naar de Doemberg dan ook gelezen, want Triumph or Agony sluit daar qua thematiek naadloos op aan.
Eigenlijk is dat niets nieuws, want Rhapsody Of Fire – tot voor kort Rhapsody – staat nu eenmaal bekend als sprookjesmetalband en dweept al jaren met fantasiewerelden vol elfjes, draken en strijdliederen. Ze hebben hun eigen Midden-Aarde gecreëerd en brengen platen uit die zomaar dienst zouden kunnen doen als soundtrack voor een fantasyfilm.
De verhaallijn over de terugkeer van de Zeven Zwarte Boeken van de demonenkoning Nekron, die op vorige albums reeds werd ingezet, wordt op de nieuwe plaat voortgezet. Triumph or Agony is immers het vervolg op Symphony of Enchanted Lands II: The Dark Secret uit 2004. Ook degenen die niet in sprookjes geloven, kunnen aangestoken worden door de mix van powermetal, klassieke muziek, folk en opera. De uitvoering is namelijk wederom uitmuntend en tot in de puntjes verzorgd. Wat wil je met een bandleider en grootmeester op gitaar als Luca Turilli, die inmiddels ook met een viertal soloplaten faam maakte.
De variatie is zo groot als die van het landschap van Midden-Aarde. Waarom laat zich makkelijk raden: elke scène vereist een andere sfeer en de band is er in geslaagd om daar een passende soundtrack voor te schrijven. Hoogtepunten zijn het folkmetalachtige ‘Old Age of Wonders’, dat opvalt door het gebruik van fluit en de nodige tempowisselingen, en de uptempo titeltrack die – ook door de hulp van een koor van ongeveer zestig personen – een uitermate aanstekelijke mix van power metal en klassieke muziek laat horen.
Toetsenist Alex Staropoli is de onmisbare spil in dit geheel. Niet alleen is hij één van de belangrijkste songschrijvers, ook is hij degene die er met zijn toetsenpartijen voor verantwoordelijk is dat elke track een epische ondertoon krijgt. Helaas vormt frontman Fabio Lione nog steeds de zwakste schakel van het geheel en in ‘Il Canto Del Vento’ doet hij tegen het einde bijna denken aan Andrea Bocelli. Zelf zal hij dat vast als een compliment beschouwen, de kritische luisteraar zal echter even moeten wennen aan de lichtelijk geforceerde uitspattingen van de beste man.
Triumph or Agony is een episch meesterwerk waar niet alleen Smeagol, maar ook elke zichzelf respecterende Hobbit, Frodo inbegrepen, van in de ban raakt.
http://www.kindamuzik.net/recensie/rhapsody-of-fire/triumph-or-agony/13890/
Meer Rhapsody Of Fire op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/rhapsody-of-fire
Deel dit artikel: