Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Religious Knives is de verzamelnaam waaronder leden van Double Leopards (Mike Bernstein en Maya Miller) en Mouthus (Nate Nelson) hun ding doen. De logische som der delen zou een dikke psychedelische mist zijn waarin de tribale Mouthuspercussie zou doorklinken. Maar Religious Knives kiest bewust voor een ingetogen aanpak en blaast zo een heel nieuwe vorm van psychedelica de ether in.
Remains is de eerste release die dank zij Carlos Giffoni (No Fun Productions ontstond onlangs als een bijproduct van het No Fun Festival in Brooklyn) in grote getalen verspreid wordt. Het schijfje combineert drie schaars verkrijgbare releases van Religious Knives en zoals het steeds met moedergroep Mouthus het geval is, zijn de resultaten onderling tamelijk verschillend.
Het meest intrigerende is het een half uur durende tweeledige epos ‘Bind Them / Electricity & Air’ waarbij Nelsons laidback percussie een ideale basis vormt voor de psychedelische klanken van synthesizer en gitaar die langzaam een melodie uitzetten terwijl ijle stemmen de geluidsbrij zo mogelijk nog beklijvender maken.
Vervolgens komt de meer introverte kant van Religious Knives naar boven en laten ze de voortstuwende melodie wat achterwege. De psychedelische invulling wordt subtieler en nummers zoals ‘Black Bird Wax’ en ‘The Train’ laten zich lezen als complexe soundscapes waar zich minutieus meeslepende melodieën aftekenen.
Remains is dan ook essentiële kost voor alle noise- en dronefreaks onder ons en alhoewel de moedergroepen al een imposant oeuvre bijeen gesprokkeld hebben, komt Religious Knives toch verrassend aanvullend uit de hoek.
http://www.kindamuzik.net/recensie/religious-knives/remains-2991/15113/
Meer Religious Knives op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/religious-knives
Deel dit artikel: