Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Je kunt veel van ‘Kut Marokkanen’ zeggen: het rijm was van sinterklaasniveau en het melodietje dreef tot waanzin, maar het nummer sloeg in 2002 wel in als een bom. Het werd het meest aangevraagde nummer op The Box ooit, en Raymzter verscheen in journaals en praatprogramma’s. Natuurlijk had de rapper uit Almere het tij mee; een oplettende microfoon legde vast hoe tot op bestuursniveau gedacht werd over de problematiek rond Marokkaanse jongeren in grote steden. Hoe dan ook werd Raymzter met zijn hit in een klap het belangrijkste tegengeluid.
Raymzters nummer legde bloot wat bij grote delen van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland leefde, en met zijn maatschappijkritische album Rayalistisch werd Raymzter de belangrijkste bewuste rapper van Nederland. Maar toen werd het stil. Na ruim twee jaar is Raymzter terug. Zonder label Top Notch, maar met zijn vaste producer DJ Mass. Zijn beats zijn wederom een combinatie van traditionele hiphop en Arabische muziek. Je moet ervan houden, maar Raymzters doelgroep is in elk geval groot genoeg.
Ondanks dat ook de politiek wat sneren te verduren krijgt, kan onze minister-president tevreden zijn over de normen en waarden die Raymzter uitdraagt. Verdraagzaamheid, bewustzijn, seksuele waardigheid, vergevingsgezindheid, Raymzter spreekt er haast voorbeeldig over. Zonder te verworden tot een weke vredesprediker. En hij trapt zeker niet alleen open deuren in. Hij neemt stelling tegen de verloederende moraal van rappers (en hun video’s), sneert naar Michael Jackson en neemt standpunten in over maatschappelijke issues als preventieve fouillering. Een groot deel ervan is typische filosofie van de straat, en Raymzter blijft de indruk wekken een eigenwijs en pedant mannetje te zijn. Een beetje humor en relativering zou dan ook geen kwaad kunnen. Maar de overtuiging waarmee hij zijn denkbeelden neerzet, dwingt bewondering af.
De gastoptredens van Duvelduvel (‘Geen Tijd…’) en Opgezwolle (‘Levenslessen’) maken wel zonder meer duidelijk dat Raymzter technisch gezien absoluut niet de beste rapper van Nederland is. Zijn flow en taalgevoel halen het bij lange na niet bij die van Duvelduvel. Raymzter probeert aan de lopende band meer woorden in een zin te stoppen dan erin passen. Bovendien is hij hier en daar op fikse taalfouten te betrappen. Verkeerd gebruikte voorzetsels en uitdrukkingen alom, met als mooiste voorbeeld de track ‘Publiekelijk Bezit’ (i.p.v. ‘publiek bezit’). Slang? Straattaal? Zoals u wilt. Feit is wel dat Raymzter meer te zeggen heeft dan zijn Zwolse en Rotterdamse collega’s bij elkaar. En dat doet hij voor zijn doelgroep overtuigender dan onze geliefde minister-president.
http://www.kindamuzik.net/recensie/raymzter/rayacties/9336/
Meer Raymzter op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/raymzter
Deel dit artikel: