Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
26 februari 2005. Bpitch-labelnight in de Brusselse Mirano, een van de beste clubs die België rijk is. Hoog boven het publiek torent Paul Kalkbrenner uit, die voor het eerst daar live te bewonderen is. Als een oude, wijze sjamaan neemt de meest ondergewaardeerde man van het huidige dance-landschap de hand vast van de dansende menigte. Weg naar een andere dimensie, ver van alle potentieel geestelijk remmende obstakels. Het romantische rave-cliché van de danser die een wordt met de muziek is voor een keer niet overdreven: Paul Kalkbrenner draait als een grote stofzuiger die je opzuigt in zijn eigen gewichtloze universum. Het is een van die weinige onvergetelijke avonden uit. Niet een van de vele grijze, inwisselbare nachten, maar een ijkpunt.
Maximalive is de ideale instap voor degenen die nog niet met eerder werk als Self of Superimposed vertrouwd zijn. Het is een live-set zoals Paul Kalkbrenner die in de Maria-Club in – waar anders – Berlijn opnam. Het eerste deel is nieuw werk van Kalkbrenner, waarvan opener ‘Torching’ de luisteraar direct bij zijn nekvel optilt. Het is neo-trance pur sang, die niets te maken heet met melige Tiësto of Armin van Buuren. Het is de oertrance waar Laurent Garnier ten tijde van ‘Wake Up’ een patent op had. Het is dezelfde drive die in ‘Crash Carry’ van Orbital zit. Het is dezelfde bedwelming als degene die in ‘Age of Love’ schuilt. Het zijn de geluiden van 15 jaar geleden die nu terugkomen: Kalkbrenners nagelnieuwe 12” op Bpitch (luister naar het fantastische ‘Gebrünn Gebrünn’) is er het perfecte voorbeeld van.
In een zweefvliegtuig met straalmotor gaat het dan naar Kalkbrenner’s eerder greatest hits die op Bpitch uitkwamen: ‘Steinbesser’, ‘Mundgucci’, ‘Der Berserker’ en het verschroeiende ‘F.FWD’. Deel twee is het equivalent van een zwemmer vrije slag die pas zijn hoofd optilt net voor zijn longen exploderen. Fast forward zonder nadenken. En voor je het weet is het over. En dan steek je Maximalive nog eens opnieuw in de cd-speler. En opnieuw. En opnieuw. En opnieuw. Paul Kalkbrenner wordt samen met Nathan Fake de belangrijkste naam voor iedereen die geïnteresseerd is in ‘beats’ anno 2006.
http://www.kindamuzik.net/recensie/paul-kalkbrenner/maximalive/11248/
Meer Paul Kalkbrenner op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/paul-kalkbrenner
Deel dit artikel: