Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Goede wijn behoeft geen krans. En al helemaal geen titel die er afbreuk aan doet. Ook niet als je misschien toch al niet meer weet wat de initiële inspiratie ook alweer was, als je na jaren materiaal afstoft. Of: heeft Sietse - Orphax - Van Erve wellicht wat uren stukgeslagen in musea voor hedendaagse kunst, alwaar titels meer dan eens ook als overbodig beschouwd worden?
Aan opdrachten doet Van Erve dan weer wel. De A-kant - 'Not Yet Titled' - is opgedragen aan Jos Smolders. Het zwaar ruisende, statische werkstuk met een machinale ronk en ploegende ritmiek draagt de belofte in zich ooit los te barsten uit de zeer prettig amorfe eenheid; alsof er een titel in het verschiet kan liggen dus. Onwillekeurig neigt je gehoor toch al naar het opmerken van de kleinst mogelijk verandering in de schijnbare stasis. En die komt ook, met veel beleid en vooral: geduld, zoals het hoort bij het betere dronewerk.
De B-kant is gericht aan Phill Niblock. En dus gebeurt er nog minder. Op een heel erg juiste manier. Lagen aan vrijwel gelijkluidende klanken schuren en schurken over en langs elkaar. Op die raakmomenten en net daarvoor of daarna springen 'vonkjes' over. Daar wordt totale en frontale onveranderlijkheid doorbroken en glanst door de massale harmonieën een voorliefde voor het werk van niet alleen de New Yorkse meester, maar ook Eleh en, nog meer, Eliane Radigue. Beide composities verdienen volgens Van Erve wellicht geen specifieke titels, maar ze behoren tot zijn en bovendien Nederlands beste dronewerken.
http://www.kindamuzik.net/recensie/orphax/as-yet-untitled/26818/
Meer Orphax op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/orphax
Deel dit artikel: