Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Dat er een leeftijdsverschil van tien jaar zit tussen de bassist en drummer van Only Seven Left, maakt voor deze jongens niks uit. In een interview met het AD benadrukt gitarist Jochem Winterwerp dat de band na Roderick Knijnenburgs overstap van gitaar naar piano echt rock maakt: "pianorock". Hoe meer je pleit, des te ongeloviger het natuurlijk wordt. Het is daarom verleidelijk om te zeggen dat het gewoon pop is met een elektrische gitaar, maar toch heeft de zeventienjarige Winterwerp gelijk. Rock in het straatje van Air Traffic, The Script en alle andere bandjes die zo graag dat stempeltje willen krijgen.
Only Seven Left brengt zijn derde ep uit, October Tune, die twee nummers bevat. Wouter Bouma, voormalig leadzanger en pianist van de band, heeft beide nummers nog gecomponeerd en ingezongen. Sinds kort vervangt de electropop eenmansband Findel, alias Bart van Dalen, hem in zijn frontmanpositie. Gelukkig maar. Het piepjonge stemgeluid van Bouma maakte de muziek nog Jonas Brothers-achtiger en vooral totaal niet serieus. Zijn nasale stemgeluid was ook niet echt een positieve invloed. Van Dalen beschikt daarentegen over een veel beter en vooral meer volwassen en voller stemgeluid.
Dat Only Seven Left het vooral moet hebben van puberende meisjes als liefhebbers van hun muziek, is te begrijpen. Als titelnummer 'October Tune' begint, hoor je meteen dat de muziek is overgegoten met pop om het aantrekkelijk te maken. Een aanstekelijk refrein, liefelijk drumritme en precies goed getimede 'even ophouden met de muziek'-stukjes. Heel simpel: het klopt gewoon. Aan de veertienjarige meisjes die stiekem Passoã drinken zonder dat hun ouders het weten, moet je even niet denken.
Het tweede nummer 'Turbulence' klinkt stukken serieuzer: in tekstueel én muzikaal opzicht. "Needles as answers collapse in laughter / I've never been this far yet, please spare me from the edge." De teksten gaan duidelijk dieper en het pianosolootje houdt het nummer goed bijeen.
Of ze dit niveau aan kunnen houden zonder het schrijf- en muziektalent van Bouma is de vraag. Zo ja: dan kunnen de jongens van Only Seven Left met hun nieuwe stem zomaar de Nederlandse top 40-hitmachine worden.
http://www.kindamuzik.net/recensie/only-seven-left/october-tune/18189/
Meer Only Seven Left op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/only-seven-left
Deel dit artikel: