Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Nadat het label Sublime Frequencies Omar Souleyman een zevental jaren geleden op de muzikale kaart zette, is er veel gebeurd. Na een eerste toer met Group Doueh langs Westerse podia ruilde de vroegere dj, die tot dan in de regel op trouwfeesten in Syrië ten dans draaide, zijn thuisland in voor podia over de hele wereld. Zo trad hij in november 2013 nog op tijdens een evenement naar aanleiding van de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede in het Noorse Oslo. Wellicht speelde daar de politieke situatie in Syrië een rol in.
Intussen heeft Souleyman een danige reputatie opgebouwd, wat hem wereldwijd naar tal van befaamde festivals leidde en zelfs uitmondde uit in een nieuwe dosis aanstekelijke dansmuziek en een samenwerking met Björk. Eind vorig jaar kwam Wenu Wenu uit, 's mans eerste studioalbum, waarvoor niemand minder dan Four Tet, ofwel Kieran Hebden, achter de knoppen plaatsnam.
Zoals meestal bij Souleymans oeuvre is ook Wenu Wenu meteen herkenbaar. Souleymans variant van de dabke-muziek is bovenal opzwepend en de nuances die hij in de verschillende nummers legt, zijn eerder variaties op de flow die als een dansbare rode draad door zijn oeuvre waart.
Souleymans stem wordt door een heel arsenaal instrumenten ondersteund - live roepen een beperkt aantal instrumenten en synthesizer dit meestal op - maar deze aanpak zorgt wel voor de nodige variatie om ook deze plaat weer tot een ideale aanzet voor een dansfeest te maken. Wie maalt er om herhaling als Souleyman steeds kwaliteit brengt?
http://www.kindamuzik.net/recensie/omar-souleyman/wenu-wenu/24616/
Meer Omar Souleyman op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/omar-souleyman
Deel dit artikel: