Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
O.Blaat is de Japanse Keiko Uenishi, maar ze opereert al jaren vanuit New York. Vanuit dat hoofdkwartier houdt ze zich bezig met geluidskunst, improvisatie en meer van dat soort ongein. Is dat boeiend? Bij vlagen zeker. Ze werkt onder andere samen met Kaffe Matthews, Ikue Mori en Eyvind Kang, en samen met hen of solo komt ze op deze achttiendelige, in twee helften opgesplitste cd regelmatig tot boeiende resultaten.
De nogal cerebrale composities – allemaal met een Powerbook gemaakt – zijn op hun best als het gekraak en geruis achterwege wordt gelaten, en er plots Morton Feldman-achtige minimale melodielijnen weten te ontspringen uit een basis van abstracte drones.
Het gaat echter even vaak fout. Of nee, niet echt fout, maar de stukjes bijna-stilte zijn vaak erg fragmentarisch en kort, waardoor ze niet de kans krijgen om zich te ontwikkelen tot een crescendo of een langere sfeertekening. Nu blijven veel nummers uiteindelijk erg anoniem en gezichtsloos, kille weergaven van abstract kunnen zonder echt met de inhoud bezig te zijn. En dat is toch jammer.
http://www.kindamuzik.net/recensie/o-blaat/two-novels-gaze-in-the-cochlea/8066/
Meer O.Blaat op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/o-blaat
Deel dit artikel: