Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De Britse producer George Evelyn, alias Nightmares On Wax, heeft niet graag haast. In zijn dik vijftienjarige carrière is hij nu pas toe aan zijn vijfde plaat. Haast is dan ook het laatste woord dat de muziek van Nightmares On Wax kenmerkt. Begin jaren negentig ontstond Nightmares On Wax (toen nog als duo) als exponent van de Britse ravescene, maar vanaf het tweede album Smoker’s Delight (1995) ging het roer om en werd het creëren van een warm en ontspannen geluid het hoogste doel. Elektronica voor in de huiskamer dus, maar dan wel met de nodige bedwelmende middelen.
Nightmares On Wax gaat daarbij verder dan de gemiddelde loungeact. Evelyns geluid is organisch en uitgebalanceerd, en verraadt een grote liefde voor zwarte muziek uit alle delen van de wereld. Voor In a Space outta Sound geldt dat vrij letterlijk: het album laat zich beluisteren als een muzikale reis om de wereld in twaalf tracks. We horen flarden hiphop, elektronica, soul, Afrikaanse ritmes, Perzische muziek, gospel en jazz, gesmeed in een karakteristieke Nightmares On Wax-stijl. Het is geen toeval dat de hoes van In a Space outta Sound een afbeelding van een soundsystem laat zien, want Evelyn is overduidelijk het meest geïnspireerd door Jamaicaanse geluidskunstenaars als King Tubby en Lee Perry.
De kracht van Nightmares On Wax is overduidelijk Evelyns productietalent; zijn zwakke punt is het opbouwen van een spanningsboog. Sommige tracks duren te lang en zijn te veel opgebouwd rondom een enkel thema. In de meeste gevallen weegt dat laatste gelukkig niet op tegen het eerste. Laat Nightmares On Wax zijn soundsystem hier in de huiskamer maar opbouwen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/nightmares-on-wax/in-a-space-outta-sound/12179/
Meer Nightmares On Wax op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/nightmares-on-wax
Deel dit artikel: