Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Met vierkante wielen kom je niet ver. Dan gebeurt er in het vooruitkomen verdraaid weinig. Laat dan nu precies de bedoeling zijn van dit krappe uur licht-pulserende drone van Modelbau. Verdeeld over vier stukken met de nodige lengte stilte ertussen zwerft een aangehouden toon door de ruimte. Om die bijkans stilstaande rode draad (of: as) zit de enig mogelijk beweging in wat dichterbij wil komen, maar als elkaar afstotende polen van magneten steeds net niet raakt. Veel is dat dus niet.
Frans de Waard is al decennia een gekende kracht en waarde in de experimentele muziek in Nederland. Onder de Modelbau-noemer moest het allemaal anders: in ieder geval geen laptop, maar wel alleen digitale releases bijvoorbeeld. Gaandeweg zijn ettelijke van die stelregels alweer de deur uitgeknikkerd. Gebleven is het gebruik van kleine synthesizers en cassettes als bronmateriaal. Ook nog present: een zeker 'live'-gevoel.
Voor Four Squared Wheel legt de Philicorda de basis. Verder maken een gitaarversterker en -effect plus een microfoon onderdeel uit van de set-up. De diverse signalen worden door De Waard tactiel gemanipuleerd en verweven. In de mix is uiterste terughoudendheid bewaard. Waar op Lou Reed's Metal Machine Music de feedback rondgiert, terwijl meneer de artiest zelve het hazenpad had gekozen en de band doorliep, daar controleert De Waard de meanderende tonen bijna zenachtig met kalme hand.
Het ogenschijnlijke gebrek aan melodische of ritmische variatie wordt gelogenstraft door microtonale verschuivingen rond de drone. Interferenties botsen spaarzaam en meer dan eens dubbelen frequenties tot toonclusters zoals ook Zachary James Watkins die componeert. Je zou Four Squared Wheel misschien nog het best kunnen omschrijven als absoluut verplichte kost voor iedereen die Phill Niblock op een voetstuk geplaatst heeft. Anders dan die grootmeester laat Modelbau, niet minder indrukwekkend overigens, echter meer ruimte, als het ware de minimalistische neef van de op zichzelf toch ook al niet maximalistische Amerikaanse componist. En dan delen ze ook nog het overduidelijk aanwezige humane 'live' gevoel. Of: hoe 'even gebeurt er bijna niets' muzikale boekdelen weet te spreken.
http://www.kindamuzik.net/recensie/modelbau/four-squared-wheel/26606/
Meer Modelbau op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/modelbau
Deel dit artikel: