Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Mijn eerste ontmoeting met Misstress Barbara vond plaats in 2001. Ik hoorde haar toen draaien tijdens één van de befaamde Future-avonden in The Basement van Nighttown. Alles aan die set was techno: de locatie met zijn minimale versiering en maximale hoeveelheid beton en stalen leidingen; de duisternis en de daaruit voortvloeiende anonimiteit, en Misstress Barbara. Het was een set zonder opsmuk wat betreft dj-trucs, met een volume waar ik nog steeds 's nachts huilend van wakker word en met een motoriek die verried dat de Canadese eigenlijk houthakker of betonfrezer had willen worden.
Nu, vijf jaar later, ontmoeten Misstress Barbara en ik elkaar weer. Met de populariteit van Chris Liebing, DJ Rush en PET Duo is harde techno eerder gemeengoed dan een exces geworden. Dat lijkt de van origine Italiaanse goed door te hebben. De voorkant van Come With Me... spreekt wat dat betreft boekdelen. Een slanke, gestileerde, verleidelijke Misstress Barbara tracht de kijker mee te lokken. Afgezien van het welige zwarte haar heeft Barbara’s voorkomen en attitude niets meer van doen met de prototypische Napalm Death-uitstraling van voorheen.
Come With Me… is het logische voortvloeisel van bovenstaande transformatie. Het enige dat nog een schim van het verleden met zich meedraagt, is haar gebruik van vinyl in plaats van Ableton of Protools. Muzikaal gezien start Barbara met techhouse en slaat ze halverwege om naar minimaal. Interessante platen (Bad Pimps met 'Pimp the Box', het hypnotiserende 'Eleven O Seven' van Misstress Barbara zelf en de Dominik Eulberg-remix van Oliver Koletzki's 'Der Mückenschwarm') wisselen daarbij minder boeiende of slimme keuzes (wéér een Dominik Eulbergs-remix) af. Daarnaast is een playlist met Nathan Fake, tweemaal Dominik Eulberg, tweemaal Trentemøller en Alex Under niet bevorderlijk voor het creëren van een uniek en speciaal mixdocument.
Misstress Barbara is een begenadigd dj met een goede plaatkeuze en een brede smaak. Of dat de aanschafkosten van een album rechtvaardigt, is een tweede, aangezien het internet volstaat met liveregistraties die weinig of niet onderdoen voor Come With Me…. Dat geld kun je daarom beter besteden aan de toegang voor een liveset van haar op locatie.
http://www.kindamuzik.net/recensie/misstress-barbara/come-with-me/12829/
Meer Misstress Barbara op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/misstress-barbara
Deel dit artikel: