Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Begin deze maand won At The Close Of Every Day VPRO’s 3VOOR12 Award voor het beste Nederlandse album van het jaar. Niet de catchy albums van Gem, Bauer of Extince, maar de triestige groeibriljant The Silja Symphony (een conceptplaat rond het zinken veerboot Estonia in 1994) werd gekozen door een twaalfkoppige jury.
Een betere promotie kon ATCOED-voorman Minco Eggersman (de naam ME staat voor zijn initialen) niet wensen zo vlak voor de release van zijn solo-album The Wagon Fair. Wederom een conceptplaat, ditmaal geïnspireerd door de BBC-documentaire ‘The Devil’s Playground’ over de Amish in Noord-Amerika. Het cd-boekje staat vol foto’s van het desolate Amerikaanse landleven. Een paard en wagen, een verlaten veranda, een graansilo, typische kenmerken van de 19e-eeuwse omstandigheden waarin de Amish nog leven. The Wagon Fair ademt dezelfde desolate sfeer als de foto’s uit. Het levert een intense americana-plaat op met dezelfde minimale aanpak die we kennen van ATCOED.
Op het overgrote deel van de plaat horen we Minco Eggersman die zichzelf begeleidt op de akoestische gitaar. Gastbijdragen zijn er voor This Beautiful Mess-leden bassist Abne Herrebout (bas), Lydia Wever (piano), Fredrik Wilde (steelgitaar) en de Zweed Thomas Denver Jonsson (harmonica), die binnenkort een eigen album uitbrengt. Vooral de mooie achtergrondzang van Lydia Wever valt op en geven nummers als ‘I Know This Much Is True’ en ‘See Me Through’ een prachtige, melodieuze schoonheid mee, zodat The Wagon Fair niet alleen desolaat klinkt, maar de luisteraar ook troost en geluk zal bieden. Hartverscheurend mooi.
http://www.kindamuzik.net/recensie/me/the-wagon-fair/7178/
Meer Me op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/me
Deel dit artikel: