Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Kamermeisjes moeten soms heel wat meemaken, naar het schijnt. Je kunt je afvragen hoe bevreemd de dame van dienst in het Baro Hotel, Addis Abeba, Ethiopië opgekeken zou hebben, mocht ze zijn binnengelopen terwijl Baro 101 werd opgenomen. Immers: in kamer 101 van genoemd hotel hebben Mats Gustafsson, Paal Nilsen-Love en Mesele Asmamaw hun improvisatietalent de vrije loop gelaten en zorgden Andy Moor en Arnold de Boer voor het vastleggen daarvan.
In 2002 ging The Ex voor het eerst naar Ethiopië, toen met Han Bennink. Twee jaar later gingen ze terug, nu niet naar het noordelijke deel, maar zuidwaarts. En, vergis je niet: het is niet alleen een land van ellende, hongersnoden en oorlog; er bestaat aldaar een enorme – excusez le mot! – 'honger' naar nieuwe muziek. The Ex heeft vele projecten geïnstigeerd in Ethiopië en ging uiteindelijk ook met een saxofoonreperateur (die daar een hoop instrumenten heeft hersteld) en onder anderen een aantal gelauwerde saxofonisten terug.
Op de avond voor vertrek wilden de freejazzdrummer Paal Nilsen-Love, saxofonist Mats Gustafsson en krarspeler Mesele Asmamaw een potje jammen en opnemen. Ze vonden dat ze een gezamenlijke stem gevonden hadden na een week intensief samenwerken in het Free the Jazzproject van The Ex en wilden dat vastleggen. Dat is gebeurd.
Een krar, drums, een saxofoon en een uur aan opnametijd; meer was niet nodig voor een uiterst indringende en energieke performance die zowel raakt aan jazz in zijn meest geïmproviseerde en vrije vorm, als aan in Ethiopië gewortelde authentieke ritmes en gevoelens, en aan drones, en aan... wat niet eigenlijk? Dit is wereldmuziek van de beste soort en gelukkig geen 'wereldmuziek'. Makkelijke luisterkost is het niet en het zal niemand verbazen als het kamermeisje het hazenpad gekozen heeft. Een boek lezen of de afwas doen terwijl deze plaat opstaat, is er ook nauwelijks bij, maar als je ervoor gaat zitten, dan hoor je drie toptalenten extreem goed naar elkaar luisteren en op elkaar ingespeeld zijn. Daar heb je geen fancy studio voor nodig. Zo'n klasse kun je ook gewoon – punk DIY style – opnemen in kamer 101, zo blijkt.
http://www.kindamuzik.net/recensie/mats-gustafsson-paal-nilsen-love-mesele-asmamaw/baro-101/22540/
Meer Mats Gustafsson | Paal Nilsen-Love | Mesele Asmamaw op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/mats-gustafsson-paal-nilsen-love-mesele-asmamaw
Deel dit artikel: