Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Metalmuzikanten die al even meedraaien is het de eer te na om zich te laten leiden door de tijdsgeest. Of trends, de meesmuilende benaming die door de wol geverfde hardrockers liever hanteren. In plaats daarvan wordt er vaker vastgehouden aan de hoogtijdagen van een genre, death metal uit het begin van de jaren negentig in het geval van Massive Assault.
Dystopian Prophecies heeft in plaats- en tijdsbepaling weinig met het hier en nu van doen. Het geesteskind van enkele ex-leden van onder andere God Dethroned, Autumn en Makiladoras klinkt alsof het twintig jaar geleden en 1400 kilometer noordelijker is voortgebracht, inderdaad tijdens de Zweedse hoogtijdagen van de death metal. Net als op de ep Conflict wordt er hevig gerefereerd aan Entombed en Dismember.
Nederland heeft zichzelf met Gorefest, Asphyx en Pestilence op eigen kracht op de kaart gezet, vandaar dat Zweedse klonen hier wat dunner gezaaid zijn dan in bijvoorbeeld Amerika. In dat opzicht weet Massive Assault nog wel op te vallen in eigen land. Daarnaast moet de band het vooral hebben van vakmanschap en professioneel geproduceerde doodsklanken op dit full-length debuut.
Achter massief bulderende drums, vintage Göteborggitaren en een grunt uit de schappen van de metaalgroothandel gaat een aantal goed geschreven songs schuil. Onheilspellend als het genre mag klinken, de negen liedjes glijden naar binnen als een volvette haring in de keel van een geoefende viseter. Niet voor niets bestaat Massive Assault zelf uit het publiek waar zijn muziek voor gemaakt is; metalheads voor wie kwaliteit prevaleert boven vernieuwing.
http://www.kindamuzik.net/recensie/massive-assault/dystopian-prophecies/20140/
Meer Massive Assault op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/massive-assault
Deel dit artikel: