Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Madlib is al jaren een van de drukste producers in hiphop. Jaylib, Yesterday’s New Quintet, Quasimoto, Lootpack, Dudley Perkins en Madvillain, het is nog maar een kleine greep uit de vele projecten die de afgelopen jaren van zijn hand zijn verschenen. Bijna altijd was er lof voor de man die zich in zijn werk laat inspireren door allerlei soorten zwarte muziek uit het verleden. Madlib blijft altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en nieuwe concepten. Deze keer heeft hij gekozen voor een soundtrack, maar dan voor een niet bestaande film.
De cd is verdeeld in twee verschillende 'films', de eerste met zeventien scènes en de tweede met 18 scènes (lees: nummers). Helaas is Madlib er niet in geslaagd de luisteraar mee te zuigen in zijn muziek, zoals dat wel in een film kan gebeuren. Dit heeft verschillende oorzaken, maar de belangrijkste is ongetwijfeld dat er zeer weinig samenhang is te vinden tussen de nummers. Ten tweede is dit absoluut geen achtergrondmuziek, eerder luistermuziek waarbij constant de volle aandacht van de luisteraar wordt gevraagd. Nu kan het de bedoeling van Madlib zijn geweest om niet alleen een soundtrack te maken, maar ook om tevens een muzikale film neer te zetten. Maar daarvoor verloopt alles toch te schokkerig.
Madlib staat natuurlijk niet bekend om zijn toegankelijkheid, maar op dit album beginnen de afgekapte samples voor het eerst te storen. Toch staan er klassieke Madlib-producties op dit Beat Conducta. Het album begint goed met ‘The Comeback’ en ‘The Payback’. Op ‘Stax’ is Madlib zelfs in topvorm met intrigerende samples, maar op ‘The Forest’ en ‘Face the Sun’ klinkt het gewoonweg saai. Bovendien kreeg ik sterk de indruk dat dit niet allemaal nieuw materiaal was, maar dat er ook wat afgekeurd materiaal van andere projecten op is terecht gekomen.
Madlib moet waardering krijgen voor zijn creativiteit die alle kanten opspat, maar helaas blijkt uit deze plaat dat dat ook wel eens iets te veel van het goede kan zijn. Misschien heeft hij toch iemand anders nodig om hem in balans te houden, zoals bij veel van zijn andere projecten. Op Beat Conducta vol.1-2 laat Madlib goed horen wat hij allemaal kan, maar door een gebrek aan samenhang is het geen volwaardig album- laat staan een echte soundtrack.
http://www.kindamuzik.net/recensie/madlib/beat-konducta-vol-1-2/12642/
Meer Madlib op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/madlib
Deel dit artikel: