Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Made out of Babies zet met The Ruiner een flinke stap vooruit ten opzichte van het ook lang niet slechte Coward. Dat het kracht heeft toonde het New Yorkse noiserockkwartet op die plaat al aan door middel van onheilspellende Jesus Lizardbaslijnen en het doordringende stemgeluid van Julie Christmas. Bij het onder grote tijdsdruk opgenomen Coward lukte het alleen niet altijd die kracht te vangen in memorabele songs.
De huur van een eigen studio zorgde dat Made out of Babies net zo lang kon sleutelen aan het materiaal als ze wilden en dat heeft gunstig uitgepakt. Er zit veel dynamiek in de muziek dankzij de veelheid aan postcore-texturen van gitarist Cooper en de tussen kirrend kindmeisje en schreeuwende feeks laverende zanglijnen van Christmas. De ritmesectie volgt meer de regels van de traditie, maar als die traditie bands als The Birthday Party, Jesus Lizard en Unsane heeft opgeleverd is daar niks mis mee.
The Ruiner heeft ook een goede opbouw, met een perfecte afwisseling tussen korte beukers als 'Grimace' en 'Peew' en meer epische songs als 'The Major' en 'Stranger'. De beste track zijn 'Bunny Boots' en de terechte afsluiter 'How To Get Bigger'. De wijze waarop dat nummer bijna beangstigend intens uit de startblokken komt om juist melancholisch slepend te eindigen is werkelijk subliem. Maar de band slaagt er op dit album zelfs in om het rond één akkoord opgebouwde 'Invisible Ink' epische grandeur te geven.
Zo laat Made out of Babies op uiterst overtuigende wijze horen veel meer te zijn dan 'die band met die gekke zangeres'. The Ruiner is een teamprestatie die de band in de eredivisie van de noiserock brengt.
http://www.kindamuzik.net/recensie/made-out-of-babies/the-ruiner/17464/
Meer Made Out of Babies op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/made-out-of-babies
Deel dit artikel: