Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Een kleine verrassing is het toch wel, deze nieuwe Ladytron. Het viertal uit Liverpool debuteerde in 2001 aan de vooravond van de electroclashhype met het goed ontvangen 604 en bracht een jaar daarna het tegenvallende Light & Magic uit. Vervolgens bleef het drie jaar stil (een mixalbum uitgezonderd) en leek de band net als veel gelijksoortige artiesten blijvend in de anonimiteit te verdwijnen. Schijn bedriegt in dit geval. Vooral de penibele omstandigheden van hun oude platenmaatschappij waren de reden voor deze lange radiostilte. Ladytron anno 2005 klinkt levendiger dan ooit.
Met een nieuw label aan zijn zijde heeft Ladytron het met Witching Hour ook muzikaal over een andere boeg gegooid. Een donkerder en voller geluid zorgt voor meer diepgang in de nummers en de gitaar neemt een meer prominente plaats in naast de keyboards. De singles ‘Sugar’ en ‘Destroy Everything You Touch’ hebben een gedreven postpunk-inslag en de energie ervan is ook op de rest van de plaat terug te vinden. De simpele, melancholieke zanglijnen zijn gebleven en vormen een goede combinatie met de transparante synthesizers. De in een dun laagje gothic ondergedompelde ‘International Dateline’ en ‘Weekend’ doen in aanstekelijkheid niet onder voor eerdere hitsingles. De dromerige sfeer is ook nog steeds niet verdwenen en komt het best tot uiting in de berustende afsluiter ‘All the Way’.
Witching Hour klinkt sinister en mysterieus, zonder vlak en te klinisch te zijn. Het is Ladytron’s meest geslaagde langspeler tot nu toe en een mooie aanwinst voor deze herfst en winter.
http://www.kindamuzik.net/recensie/ladytron/witching-hour/11033/
Meer Ladytron op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ladytron
Deel dit artikel: