Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Samen zijn ze Arab Strap, maar ook apart van elkaar doen de heren van zich spreken. Van gitarist Malcolm Middleton mogen we binnenkort een vervolg verwachten op zijn tranentrekkende debuut 5:14 Fluoxytine Seagull Alcohol John Nicotine. De praatzanger van de Schotse zelfkant, Aidan Moffat, opereert solo onder pseudoniem. Bovendien houdt hij de zaken graag een beetje low-key.
Verscheen zijn eerste plaat vol sample-ambient (Hypnogogia) nog onder de volle naam Lucky Pierre, dan komt ergens in september of oktober het album van Moffats nieuwste alter ego L. Pierre uit. De warmmakende single is er alvast. Total Horizontal verschijnt alleen op 7” en dan ook nog eens in een oplage van maar 500 stuks. Moffat hangt zijn materiaal dus niet echt aan de grote klok. Toch is er reden voor een klein vreugdesprongetje. Want waar Lucky Pierre nogal bleef ronddraaien in een cirkeltje van opgeblazen samples en repeterende drumcomputers, gunt Total Horizontal alvast een vlugge blik op wat L. Pierre in petto heeft op Touchpool, de nieuwe LP.
Kant A herinnert nog het meest aan de oude Lucky Pierre, zoals we die kennen van de 7” Pierre’s Final Thought (vooral het nummer ‘Chloe’). Zij het dat L. Pierre minder hectisch wil overkomen. Een gammele piano en minimale drums vullen het beeld, dat langzaam, stukje bij beetje, steeds verder ingevuld wordt. Subtiel valt een tweede pianootje in, gevolgd door een hi-hatje. Even een vreemde break met Spaanse gitaar en een beetje Lynch-chill, maar toch snel weer terug naar behaaglijk warme dekens. In het straatje van Hypnogogia dus, zij het meer gevarieerd, volwassen en mét een toen zo node gemiste spanningsboog.
Op de flipkant zien we het nieuwe gezicht van L. Pierre meer tot uiting komen. Het nummer loopt door waar het gestopt is en de piano krijgt gezelschap van een trompet en jazzy gitaar- en drumpartijen, Twinkelend, dartel en vooral boeiend voordat ‘Total Horizontal’ eindigt zoals het begon, met alleen die rammelende pianoklank. Maar op deze B-kant horen we wel een nieuwe Pierre aan het werk, met meer live aspecten, meer jazz of experimenteel gevoel en veel minder pure ambient of straf beukwerk.
Total Horizontal bestaat dus feitelijk uit één nummer van dik tien minuten dat doormidden gehakt wordt. Het schijnt het langste nummer van ‘Touchpool’ te zijn. Voor de diehards en ongetwijfeld ook omdat het zo verdomd leuk is alvast weer wat op vinyl te laten persen, heeft L. Pierre de track in tweeën gehakt. En zo werkt Total Horizontal meteen als brug tussen Lucky en L. Pierre én als warmmakertje voor de nieuwe plaat. Die belooft alvast een stuk minder ‘behang’ te worden dan het debuut. Ik ben benieuwd.
http://www.kindamuzik.net/recensie/l-pierre/total-horizontal/7234/
Meer L. Pierre op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/l-pierre
Deel dit artikel: