Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het leven in het dunbevolkte Zweden is niet altijd even bruisend. Zoeken naar een tijdverslindende hobby is bittere noodzaak. Muzikanten krijgen volop onderwijs en voorzieningen om hun ambities na te jagen en zijn in de gelegenheid om veel tijd in een repetitiehok door te brengen om te schaven, schrappen en hun repertoire te arrangeren.
De driemansformatie Kongh heeft haar tijd erin gestoken om een sound neer te zetten die klinkt alsof hij door een twee maal zo grote bezetting gespeeld wordt. Om alles eruit te halen wat erin zit, wordt het basisinstrumentarium van een rockband flink uitvergroot. Denk aan een simpele drumkit met grote afmetingen, een viezig dreunende bas en een gitaargeluid dat zijn duistere kenmerken ontleent aan een flink naweeënde distortion. Shadows of the Shapeless klinkt zoals meer platen zouden moeten klinken: als een paar muzikanten die hun nummers, in onderhavig geval liefst tien minuten van lengte, spelen terwijl er toevallig een bandrecorder meeloopt.
Het fijne geluid biedt compensatie voor een niet te verhullen gebrek aan originaliteit. Kongh bevaart de wateren van de postmetal vakkundig. Ze voelen zich thuis op kabbelende beekjes en overwinnen zonder problemen de woeste watervallen en sporadische stroomversnelling die de Zweedse natuur rijk is. Op alle verplichte onderdelen scoort Kongh voldoende. Extra punten behaalt de band voor het majestueuze geluid, waar ze dus alle tijd van de wereld aan hebben kunnen besteden.
http://www.kindamuzik.net/recensie/kongh/shadows-of-the-shapeless/19242/
Meer Kongh op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/kongh
Deel dit artikel: