Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De Japanner Kazuyuki Kishino, gekend als brein achter ANP, Zeni Geva en KK Null, gaat op Fertile aan de slag met veldopnames die hij in het Australische Northern Territory opnam. Deze samples vormen de vruchtbare grond waarin KK Null electronica injecteert om zo een atmosferisch plaat af te leveren.
Het grote verschil met zijn andere werk is de opvallende ingetogenheid waarmee hij het dit keer aanpakt, en daar is de keuze voor Wozencrofts Touchlabel, dat in de regel toch voor eerder introverte electronica bekend staat, waarschijnlijk bepalend is geweest.
Op Fertile tref je immers geen harde noise of beukende gitaren aan maar elektronische composities die - afgezien van het oorverdovende gepiep dat de luisteraar op opener '4:15' verwelkomt - erg rustig zijn.
De geluiden die Kazuyuki Kishino verzamelde vormen de basis van Fertile. De field recordings zijn zeker een vruchtbare ondergrond voor de organische composities maar de structuur is steeds lineair. De manier en de intensiteit waarop KK Null er electronica op loslaat zorgt voor de variatie.
Dat neemt niet weg dat het om een abstracte oefening gaat die allerminst licht verteerbaar is. Toch slaagt KK Null erin om af en toe toch met een interessante geluidstextuur op de proppen te komen, zoals bijvoorbeeld het gelaagde '5:00'.
http://www.kindamuzik.net/recensie/kk-null/fertile/15403/
Meer KK Null op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/kk-null
Deel dit artikel: