Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Karl Sanders is vooral bekend als zanger/gitarist van Nile, de deathmetalband die zijn muziek vermengt met invloeden uit het oude Midden-Oosten. Met Saurian Meditation gaat hij verder. Hij laat er immers de death metal achterwege en hij vult het hele album met meditatieve deuntjes.
Bezwerend gitaarspel en dito drumwerk, onheilspellende achtergeluiden en dreigende gezangen maken de kern uit van Saurian Mediation. En ook van de songtitels druipt de mystiek vanaf. Of wat dacht je van ‘Of the Sleep of Ishtar’, ‘Luring the Doom Serpent’ of ‘Comtemplations of the Endless Abyss’? Het is duidelijk dat Sanders zich ongetwijfeld op een gedegen kennis van het antieke polytheïsme kan beroepen maar muzikaal blijft hij cirkeltjes in dezelfde baan beschrijven. Toegegeven, soms gooit hij er eens een sumiere metalgitaar door en dan dwaalt hij weer wat meer naar flamenco af maar in essentie komt het steeds op hetzelfde neer. Namelijk een poging om bezwerende muziek te maken.
Helaas blijft hij een beetje steken in een goedkope oplossing. Sanders heeft met Saurian Meditation veeleer een soundtrack gemaakt voor een goedkope horrorfilm die je eerder op zaterdagnamiddag op de buis zou tegenkomen. Naast deze gebrekkige invulling valt ook het gemis aan variatie op. Ieder nummer lijkt immers wel inwisselbaar. En als klap op de vuurpijl word je met stomheid geslagen als op ‘The Forbidden Path across the Chasm of Self-Realisation’ een bezwerende stem het woord neemt die spreekt over “the transcending force of human conception” en besluit met “I’ve become my own absolute reality for I am all that shall ever be and all that ever was”. En plots krijgt het meditatieve sfeertje een wel erg wrange bijsmaak.
http://www.kindamuzik.net/recensie/karl-sanders/saurian-meditation/7881/
Meer Karl Sanders op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/karl-sanders
Deel dit artikel: