Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Saxofonist en componist Kamasi Washington heeft sterke banden met de hiphopwereld, dat is duidelijk. Zo is hij te horen op Kendrick Lamar's To Pimp a Butterfly en heeft hij getoerd met Snoop Dogg. Het is ook zeker geen ongeluk dat zijn debuut The Epic wordt uitgegeven door Brainfeeder, het platenlabel dat is opgericht door Steven Ellison, a.k.a. Flying Lotus. FlyLo en Brainfeeder staan natuurlijk al lang bekend om hun fusie van hiphop en jazz. Juist door die banden valt Washington op, en daarom is het verbazend dat er op The Epic geen hiphopbeat te bekennen is.
Het enige dat The Epic met hiphopcultuur gemeen heeft, is dat de plaat niet bepaald bescheiden is. Je moet immers lef hebben om van je solodebuut een drie uur durend epos te maken. Maar eigenlijk blijkt meteen dat Kamasi minder met zichzelf bezig is dan met de helden van het verleden. Het driedubbele album is een ode aan alles wat je als klassieke jazz zou kunnen bestempelen. Het puilt uit van de liefde voor Coltrane en Miles Davis, voor souljazz, freejazz, voor fusion en zelfs smooth. In dit opzicht doet het album aan als een geschiedenisles die een jonge generatie muziekliefhebbers wil overtuigen van de pracht van het genre.
Maar ook Kamasi zelf blinkt uit als een ware meester. The Epic is groots en meeslepend, door Washington met veel gevoel voor melodrama gecomponeerd en door hem en zijn begeleiders (zoals de bij fans van FlyLo al bekende bassist Thundercat) vlekkeloos uitgevoerd. Afgezien van enkele meanderende nummers blijft dit epos drie uur lang boeien, en dat is op zich al een wonderlijke prestatie. Een prachtige ode aan klassieke jazz.
http://www.kindamuzik.net/recensie/kamasi-washington/the-epic/25995/
Meer Kamasi Washington op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/kamasi-washington
Deel dit artikel: