Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wat je Justus Köhncke in ieder geval niet kunt verwijten, is dat hij zijn afkomst verloochent. De man maakt zijn plaatjes in Keulen, thuishaven van Kompakt, het label dat eigentijdse techno mixt met synthpop. Keulen ligt in Duitsland, dus verwijst Köhncke met zijn muziek naar de krautrockers van eind jaren zeventig, die ambient, gitaarrock en elektronica door elkaar husselden. En Duitsland ligt in Europa, bakermat van de italo-disco.
Als Köhncke 's avonds laat zijn tandjes heeft gepoetst en zich opmaakt om naar bed te gaan, ligt zijn synthesizer waarschijnlijk al in te dutten op het kussen naast hem. Na al die jaren van plaatjes produceren, weet hij geluiden uit dat almachtige instrument te toveren die je elke luisterbeurt weer versteld doen staan.
Rondom de synthsymfonieën creëert Köhncke op Safe and Sound een wijd scala aan melodieën, subtiele en koele percussiepartijen en ruimtelijke arrangementen. Hij verzorgt een ingetogen reis door kleurige ruimtes, hoewel hij nooit doorpakt. Dansvloerkrakers zijn ditmaal, in tegenstelling tot zijn vorige album Doppelleben, niet aan hem besteed.
Laat één ding heel duidelijk zijn: de man maakt, hoewel midtempo, gewoon house. En hoewel het zweet je niet onmiddellijk door de broek loopt, verveelt Safe and Sound geen ogenblik. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat Köhncke meerdere stijlen tot één ingenieus brouwsel kan vormen, waardoor zijn album altijd een productioneel juweel blijkt. Erg benieuwd waar Köhncke en zijn lieve synth het morgen aan de ontbijttafel nu weer over zullen hebben.
http://www.kindamuzik.net/recensie/justus-k-hncke/safe-and-sound/16645/
Meer Justus Köhncke op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/justus-k-hncke
Deel dit artikel: