Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie bij gospelrock nog steeds denkt aan Elly & Rikkert zit er anno 2010 behoorlijk naast. Het gezicht van de christelijke rock wordt bepaald door vooral in hun thuisland razend populaire Amerikaanse metalcorebands als As I Lay Dying, Underoath, The Devil Wears Prada en August Burns Red. John Coffey - tegenwoordig opererend uit Utrecht, maar oorspronkelijk uit het hart van de bible belt: Barneveld - zet met debuut Vanity ook Nederland in dat genre op de kaart.
Dat doen ze gelukkig een stuk origineler dan hun vaak erg volgens vaste formules - gekrijste coupletten, gezongen refreinen, gitaarriffs uit de Gothenburgse school - werkende tegenhangers. John Coffey neigt meer naar de avontuurlijke aanpak van genrepioniers Refused ('Smashing 90s', '…Meanwhile at the Dog Track'). Omdat John Coffey ook de melodieuze aanpak niet schuwt, is ook Face Tomorrow een associatie die regelmatig bovenkomt ('Walls of Infinity', het titelnummer). 'Vehicle' is dan weer bijna een Therapy?-pastiche. En het mooie is: Vanity is niet alleen een lekker afwisselende plaat, John Coffey overtuigt ook op al die verschillende terreinen. Vanity is daarmee een zeer overtuigend en volwassen debuut, waarmee de band zich nadrukkelijk manifesteert aan de top van de Nederlandse rock/metalscene.
Als bonus zit de cd dan ook nog verpakt in een mooie digipack, waarvan de eerste duizend exemplaren met 'kogelgat'. In een YouTube-filmpje lijkt daadwerkelijk op een cd geschoten te worden, maar bij het recensie-exemplaar zou dat dan met een kogel die zich enigszins kronkelend door het karton heeft geworsteld gebeurd moeten zijn. Ach, sommige dingen moet je niet willen weten.
http://www.kindamuzik.net/recensie/john-coffey/vanity/19852/
Meer John Coffey op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/john-coffey
Deel dit artikel: