Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
James en Jessica 'Jex' Toth zijn van alle markten thuis. Als Wooden Wand zijn ze een van de bekendste freakfolkacts en onder haar naam doen ze aan psychedelische doom metal à la Black Mountain. Countryrock met een vroege jarenzeventigvibe hadden ze nog niet in de collectie, maar daar is nu met het onder James' naam uitgebrachte Waiting in Vain verandering in gekomen.
Eerst maar even de Wooden Wandfans waarschuwen dat er helemaal niks freakerigs aan deze plaat is. Het is keurige countryrock met af en toe een lichtpsychedelische inslag. In het persmateriaal wordt zelfs aan Fleetwood Mac gerefereerd. Wie Waiting in Vain echter afdoet als "te braaf", doet daarmee afbreuk aan deze heerlijke zondagmiddagplaat.
Uitstekend geproduceerd door Steve Fisk en ingespeeld door een keur aan losjes musicerende topmuzikanten, biedt Waiting in Vain genoeg raffinement om te blijven boeien. De kers op de pudding is daarbij de mooie samenzang van het echtpaar Toth. De van melancholie druipende openingstrack 'Nothing Hides' geeft daar meteen een van de mooiste staaltjes van. Dit nummer baadt in hetzelfde gouden licht waarmee bijvoorbeeld ook Richard Swift zijn nummers weet te illumineren. Hetzelfde geldt voor 'Doreen'. In 'Becoming Faust' en 'Beulah the Good' kiezen de Toths juist voor een rockende benadering die doet denken aan het countryrockwerk van Frank Black, pardon, Black Francis.
Het blijft wel allemaal een beetje pastiche-achtig en aan de oppervlakte, maar dat is dus juist de bedoeling; Waiting in Vain wil behagen en slaagt daarin ook met vlag en wimpel. Daarmee is een nieuwe succesvolle tak aan het Toth-muziekimperium een feit.
http://www.kindamuzik.net/recensie/james-jackson-toth/waiting-in-vain/17547/
Meer James Jackson Toth op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/james-jackson-toth
Deel dit artikel: