Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Jacob Kirkegaard houdt zich al een tiental jaren bezig met geluidsexperimenten. Naast de lezingen die hij over dit onderwerp houdt, zijn vooral zijn opnames interessant. Hierbij vertrekt hij in de regel van een wetenschappelijke basis en wekt hij geluiden op die in zijn omgeving verborgen zitten.
Op Labyrinthitis gaat hij in op een opdracht van het Medical Museion te Kopenhagen. Kirkegaard vertrekt van een medisch - en tevens muzikaal - principe. Aan de basis ligt het menselijke gehoor. Als twee frequenties op een specifieke wijze tegelijkertijd afgespeeld worden dan ontstaan er trillingen in het oor die tot een derde frequentie leiden. Dit fenomeen gaat onder de wetenschappelijke term 'distortion product otoacoustic emission' (DPOAE) door het leven.
Kirkgaard genereert eerst de twee basistonen zodat er eigenlijk een interactie met de luisteraar ontstaat. Diens oor reageert immers met deze derde frequentie. Vervolgens voegt Kirkegaard deze toon aan zijn compositie toe. Een vierde toon volgt, en zo gaat hij ongeveer achtendertig minuten door, om zo steeds verdere sonische verstoringen te veroorzaken, die op hun beurt weer andere reacties in het oor oproepen.
Het resultaat van de tocht doorheen het oor van Jacob Kirkegaard, Labyrinthitis getiteld, is een organische structuur die op basis van volstrekt menselijke tonale geluiden opgebouwd wordt.
http://www.kindamuzik.net/recensie/jacob-kirkegaard/labyrinthitis/17740/
Meer Jacob Kirkegaard op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/jacob-kirkegaard
Deel dit artikel: