Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Geluidkunstenaar Jacob Kirkegaard maakt fascinerende installaties en albums die veelal werken met klankperceptie. Zo ving hij in 4 Rooms in navolging van Alvin Lucier de echo van de echo van niets dan omgevingsgeluiden om zodoende de inherente 'klank' van ruimten binnen de radioactieve zone in Tsjernobyl te presenteren. Labyrinthitis werkte juist met tonen die het binnenoor zelf maakt na daartoe getriggerd te zijn door bepaald frequenties. Op Conversion worden Kirkegaards exercities uitgevoerd door Scenatet, een Deens ensemble.
De minutieuze geluidsinstallaties, -performances en -releases van Kirkegaard lenen zich niet per se tot her- of vertaling naar klassieke instrumenten. In die omzetting gaat de basale en experimentele insteek verloren en daarmee ook het in eerste instantie beoogde effect. Kirkegaards werk is immers voor een groot deel methodologisch van aard en hij zet daarmee niet in op een emotionele of muzikale intentie of reactie.
Los van de oorspronkelijke context van de twee stukken is Conversion op zichzelf buitengewoon geslaagd. In de omzetting naar strijkers, klarinet, percussie en wat dies meer zij, blijkt met enig compositorisch kunst- en vliegwerk wel degelijk een kern te liggen van abstracte hedendaags klassieke brille. Introspectief en tragisch, zoekend, dreigend en atonaal tot drone-achtig; Conversion zoekt en vindt muziek in Kirkegaards experiment en tilt concept naar en voorbij verbeelding.
http://www.kindamuzik.net/recensie/jacob-kirkegaard/conversion/23869/
Meer Jacob Kirkegaard op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/jacob-kirkegaard
Deel dit artikel: